relation: http://acta.bibl.u-szeged.hu/84119/ title: A pedagógusprofesszió és a hazai kutatástörténeti előzmények creator: Fizel Natasa subject: 05. Társadalomtudományok subject: 05.03. Oktatástudomány description: Az elmúlt évtizedekben a különböző szakmák hivatássá válása, professzionalizációja, intézményesülése számos területen került a kutatások célkeresztjébe. Ahhoz, hogy a professzionalizáció folyamatát megértsük, ismernünk kell azokat a gazdasági, társadalmi, és az ezekkel párhuzamosan megjelenő politikai változásokat, amelyek a tradicionális szakmák mellett a modern foglalkozások kialakulásához vezettek. Egy szakma hivatássá válásának folyamatáról való gondolkodás nem új keletű, már a 20. század első felében is több gondolkodó – Durkheim, Weber vagy Marx – nyomán elmélkedett Bourdieu az állam szerepéről a szakmásodás folyamatában, Foucault a tudáskonstrukció oldaláról közelített a kérdéshez, míg Tenorth a szakmai tudás dimenziót vázolta fel. Angolszász területeken is számtalan elmélet született a professzionalizációról, pl. Harold L. Wilensky vagy Andrew Abbott elmélete. Jelen tanulmányban a professzionalizáció fogalmának bemutatása mellett a hazai profeszszionalizáció-kutatások felvázolására, és kiemelten a pedagógusprofesszió-kutatásra helyeztem a hangsúlyt. publisher: Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó date: 2023 type: Könyv része type: NonPeerReviewed format: part language: hu identifier: http://acta.bibl.u-szeged.hu/84119/1/valogatott_tanulmanyok_a_nevelestortenet_targykorebol_2023_009-024.pdf identifier: Fizel Natasa: A pedagógusprofesszió és a hazai kutatástörténeti előzmények. In: Válogatott tanulmányok a neveléstörténet tárgyköréből. pp. 9-24. (2023) language: hun