%0 Book Section %A Fizel Natasa %C Szeged %D 2023 %F acta:84119 %I Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó %K Neveléstörténet, Pedagógia - kutatás %P 9-24 %T A pedagógusprofesszió és a hazai kutatástörténeti előzmények %U http://acta.bibl.u-szeged.hu/84119/ %X Az elmúlt évtizedekben a különböző szakmák hivatássá válása, professzionalizációja, intézményesülése számos területen került a kutatások célkeresztjébe. Ahhoz, hogy a professzionalizáció folyamatát megértsük, ismernünk kell azokat a gazdasági, társadalmi, és az ezekkel párhuzamosan megjelenő politikai változásokat, amelyek a tradicionális szakmák mellett a modern foglalkozások kialakulásához vezettek. Egy szakma hivatássá válásának folyamatáról való gondolkodás nem új keletű, már a 20. század első felében is több gondolkodó – Durkheim, Weber vagy Marx – nyomán elmélkedett Bourdieu az állam szerepéről a szakmásodás folyamatában, Foucault a tudáskonstrukció oldaláról közelített a kérdéshez, míg Tenorth a szakmai tudás dimenziót vázolta fel. Angolszász területeken is számtalan elmélet született a professzionalizációról, pl. Harold L. Wilensky vagy Andrew Abbott elmélete. Jelen tanulmányban a professzionalizáció fogalmának bemutatása mellett a hazai profeszszionalizáció-kutatások felvázolására, és kiemelten a pedagógusprofesszió-kutatásra helyeztem a hangsúlyt. %Z Bibliogr.: p. 20-24. ; összefoglalás magyar nyelven