TY  - CHAP
TI  - A pedagógusprofesszió és a hazai kutatástörténeti el?zmények
KW  - Neveléstörténet
KW  -  Pedagógia - kutatás
SP  - 9
UR  - http://acta.bibl.u-szeged.hu/84119/
N2  - Az elmúlt évtizedekben a különböz? szakmák hivatássá válása, professzionalizációja, intézményesülése számos területen került a kutatások célkeresztjébe. Ahhoz, hogy a professzionalizáció folyamatát megértsük, ismernünk kell azokat a gazdasági, társadalmi, és az ezekkel párhuzamosan megjelen? politikai változásokat, amelyek a tradicionális szakmák mellett a modern foglalkozások kialakulásához vezettek. Egy szakma hivatássá válásának folyamatáról való gondolkodás nem új kelet?, már a 20. század els? felében is több gondolkodó ? Durkheim, Weber vagy Marx ? nyomán elmélkedett Bourdieu az állam szerepér?l a szakmásodás folyamatában, Foucault a tudáskonstrukció oldaláról közelített a kérdéshez, míg Tenorth a szakmai tudás dimenziót vázolta fel. Angolszász területeken is számtalan elmélet született a professzionalizációról, pl. Harold L. Wilensky vagy Andrew Abbott elmélete. Jelen tanulmányban a professzionalizáció fogalmának bemutatása mellett a hazai profeszszionalizáció-kutatások felvázolására, és kiemelten a pedagógusprofesszió-kutatásra helyeztem a hangsúlyt.
CY  - Szeged
AV  - public
ID  - acta84119
A1  -  Fizel Natasa
SN  - 978-963-648-018-9
Y1  - 2023///
N1  - Bibliogr.: p. 20-24. ; összefoglalás magyar nyelven
PB  - Juhász Gyula Fels?oktatási Kiadó
EP  - 24
ER  -