%I Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
%P 9-24
%T A pedagógusprofesszió és a hazai kutatástörténeti előzmények
%A  Fizel Natasa
%O Bibliogr.: p. 20-24. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven
%K NevelĂŠstĂśrtĂŠnet, PedagĂłgia - kutatĂĄs
%J Válogatott tanulmányok a neveléstörténet tárgyköréből
%L acta84119
%X Az elmúlt évtizedekben a különböző szakmák hivatássá válása, professzionalizációja, intézményesülése számos területen került a kutatások célkeresztjébe. Ahhoz, hogy a professzionalizáció folyamatát megértsük, ismernünk kell azokat a gazdasági, társadalmi, és az ezekkel párhuzamosan megjelenő politikai változásokat, amelyek a tradicionális szakmák mellett a modern foglalkozások kialakulásához vezettek. Egy szakma hivatássá válásának folyamatáról való gondolkodás nem új keletű, már a 20. század első felében is több gondolkodó – Durkheim, Weber vagy Marx – nyomán elmélkedett Bourdieu az állam szerepéről a szakmásodás folyamatában, Foucault a tudáskonstrukció oldaláról közelített a kérdéshez, míg Tenorth a szakmai tudás dimenziót vázolta fel. Angolszász területeken is számtalan elmélet született a professzionalizációról, pl. Harold L. Wilensky vagy Andrew Abbott elmélete. Jelen tanulmányban a professzionalizáció fogalmának bemutatása mellett a hazai profeszszionalizáció-kutatások felvázolására, és kiemelten a pedagógusprofesszió-kutatásra helyeztem a hangsúlyt.
%D 2023
%C Szeged