%I JuhĂĄsz Gyula FelsĹoktatĂĄsi KiadĂł %P 9-24 %T A pedagĂłgusprofessziĂł ĂŠs a hazai kutatĂĄstĂśrtĂŠneti elĹzmĂŠnyek %A Fizel Natasa %O Bibliogr.: p. 20-24. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven %K NevelĂŠstĂśrtĂŠnet, PedagĂłgia - kutatĂĄs %J VĂĄlogatott tanulmĂĄnyok a nevelĂŠstĂśrtĂŠnet tĂĄrgykĂśrĂŠbĹl %L acta84119 %X Az elmĂşlt ĂŠvtizedekben a kĂźlĂśnbĂśzĹ szakmĂĄk hivatĂĄssĂĄ vĂĄlĂĄsa, professzionalizĂĄciĂłja, intĂŠzmĂŠnyesĂźlĂŠse szĂĄmos terĂźleten kerĂźlt a kutatĂĄsok cĂŠlkeresztjĂŠbe. Ahhoz, hogy a professzionalizĂĄciĂł folyamatĂĄt megĂŠrtsĂźk, ismernĂźnk kell azokat a gazdasĂĄgi, tĂĄrsadalmi, ĂŠs az ezekkel pĂĄrhuzamosan megjelenĹ politikai vĂĄltozĂĄsokat, amelyek a tradicionĂĄlis szakmĂĄk mellett a modern foglalkozĂĄsok kialakulĂĄsĂĄhoz vezettek. Egy szakma hivatĂĄssĂĄ vĂĄlĂĄsĂĄnak folyamatĂĄrĂłl valĂł gondolkodĂĄs nem Ăşj keletĹą, mĂĄr a 20. szĂĄzad elsĹ felĂŠben is tĂśbb gondolkodĂł â Durkheim, Weber vagy Marx â nyomĂĄn elmĂŠlkedett Bourdieu az ĂĄllam szerepĂŠrĹl a szakmĂĄsodĂĄs folyamatĂĄban, Foucault a tudĂĄskonstrukciĂł oldalĂĄrĂłl kĂśzelĂtett a kĂŠrdĂŠshez, mĂg Tenorth a szakmai tudĂĄs dimenziĂłt vĂĄzolta fel. AngolszĂĄsz terĂźleteken is szĂĄmtalan elmĂŠlet szĂźletett a professzionalizĂĄciĂłrĂłl, pl. Harold L. Wilensky vagy Andrew Abbott elmĂŠlete. Jelen tanulmĂĄnyban a professzionalizĂĄciĂł fogalmĂĄnak bemutatĂĄsa mellett a hazai profeszszionalizĂĄciĂł-kutatĂĄsok felvĂĄzolĂĄsĂĄra, ĂŠs kiemelten a pedagĂłgusprofessziĂł-kutatĂĄsra helyeztem a hangsĂşlyt. %D 2023 %C Szeged