A szervezeti kultúra empirikus kutatása Dél-Magyarországon

Málovics Éva: A szervezeti kultúra empirikus kutatása Dél-Magyarországon. In: Versenyképesség - regionális versenyképesség. pp. 157-168. (2000)

[thumbnail of gtk_2000_157-168.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
gtk_2000_157-168.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

A környezeti kihívásokra adott egyik válaszként tartják számon a szervezeti kultúrát. A szervezeten belül fontos szerepet játszanak a szervezeti tagok által képviselt értékek, normák, azaz a kultúra sok szerző szerint meghatározó szerepet játszik, amire azonban visszahat a szervezet. Sokan hatékony stratégiai eszköznek tekintik a kultúrát, amely orientálja és mozgósítja a szervezet dolgozóit, egységeit a közös célok irányába, biztosítja a lojalitásukat és megkönnyíti közöttük a kommunikációt. Általánosan elterjedt az a feltevés is, hogy különböző kultúrák találkozásakor összeférhetetlenség támad a meglévő és az új között. Magyarország fejlődését 1990 óta feltehetően áthatja ez a kettősség. Sokan megállapították, hogy a magyar vállalatok magatartási értelemben vett öröksége „egy intenzív hatalmi kultúra". A központi kontroll és újraelosztás következtében erős szervezetközi függés ' és szervezeteken belüli függés alakult ki, ez a centralizációban, nagy hatalmi távolságban és az utasításokon keresztüli belső irányításban nyilvánult meg. A végbement társadalmi-gazdasági változások miatt feltételezhetően alapvetően fontos olyan értékek elfogadása, amelyek egyéb vezetői eszközök mellett elősegítik a gyorsan változó környezethez való alkalmazkodást, az új kihívásokkal való sikeres megbirkózást. A tanulmányban ismertetünk egy empirikus kutatást, amelyet a GLOBE nemzetközi kutatási programhoz használt kérdőívvel végeztünk a szervezeti tagok által észlelt és kívánatosnak tartott értékek megismerésére. A lot of authors have established that in terms of behaviour the heritage of Hungarian companies is 'an intensive culture of power'. The culture of power was characterised by lack of trust, autocratic management style and obedience forced out through authority, the reluctance to take the risk or the responsibility and trying to avoid conflicts. In Hungary in the last ten years accelerated the globalisational processes in consequence of the social and economical transformation. The inflow of the foreign capital and the appearance of the multinational companies yielded new organisational forms and values. An important principle in the management of the multinational companies the uniform of the managing of the human resources. So became an interesting question the analyse of the values, the change the values as the members perceived and the identity with the values of the organisational culture. By my hypothesis there are meaningful differences among the values in different type of the organisations. From the identity with the values may be concluded which practice of the developing of the new values the firm chose. We used in our researches the 'Globe' Questionare.

Item Type: Book Section
Other title: Empirical research of organisational culture in South Hungary
Heading title: Közszféra, szolgáltatások, vállalati szervezetek
Journal or Publication Title: Versenyképesség - regionális versenyképesség
Date: 2000
ISSN: 1588-8533
ISBN: 963-482-555-9
Page Range: pp. 157-168
Series Name: SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
Language: Hungarian, English
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/37415/
Uncontrolled Keywords: Versenyképesség, Gazdaságpolitika - regionális
Additional Information: Bibliogr.: 168. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.02. Economics and business
Date Deposited: 2016. Oct. 17. 09:58
Last Modified: 2022. Mar. 04. 08:31
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/29183

Actions (login required)

View Item View Item