Erdősi Erika: The personality background of BSc student nurses' assertiveness. In: Acta Sana, (6) 1. pp. 7-13. (2011)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
sana_2011_001_007-013.pdf Letöltés (395kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Az értekezés témája az asszertivitás személyiségi hátterének vizsgálata ápolóhallgatók körében. A kutatás elsődlegesen arra irányult, hogy a szakmai képzés szakaszában a társas hatékonyságot milyen - a betegvezetés szempontjából is meghatározó jelentőségű - interperszonális magatartásjegyek támogatják. Elsőként meghatároztuk az asszertivitás mértékét, az egyes asszertivitás faktorok jellemzőit, valamint a szociális-interperszonális magatartás és a belső feszültségszabá- lyozás sajátosságait. Ezt követően felmértük az asszertivitás működési sajátosságait a szakmaspecifikus elvárásokkal kapcsolatban, így az empátia, a szociális intelligencia és a tanácsadói attitűd vonatkozásában. Következő lépésként feltártuk a vizsgált faktorok kölcsönhatását, különös tekintettel az asszertivitás és az ezt meghatározó szemé- lyiségvonások közötti összefüggések megállapítására. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a pályaelsajátítás során az asszertivitás fejlődésében karakterisztikus vonások tárhatók fel, s ez alapján meghatároztuk a szakmai képzés időszakára jellemző asszertivitás modelljét. Az ápolóhallgatók esetében az asszertivitás egyik alapdimenzióját az empátiára épülő „other-centred” attitűd és a saját érdek érvényesítésének egyidejű működtetése, sikeres összeegyeztetése képezi. A társas viszonyrendszer működtetése szempontjából a másik alapvető vonásnak a pszichovegetatív és érzelmi kiegyensúlyozottság bizonyult abban az értelemben, hogy a társas kapcsolatok létesítésének igénye, a magatartás flexibilitásának a jellege, valamint az érzelmi stabilitás mértéke döntően befolyásolja az interperszonális kapcsolatrendszer hatékony működtetését. A kutatás tapasztalatainak összegzéseként megállapítottuk az asszertív és a non-aszszertív magatartást eredményező tényezőket, amely alapján meghatároztuk a fejlesztést igénylő területeket. Következtetéseink megfogalmazása során hangsúlyt helyeztünk a centrális személyiségtényezők adekvát fejlesztése és az ápolási gyakorlat következtében kialakult hibás attitűdök feltárása mellett arra is, hogy szakmai javaslataink a vizsgált téma szempontjából releváns kurzusok teljes vertikumát lefedjék. A kutatási eredmények birtokában lehetőség nyílik a pályaprofilnak megfelelő, specifikus élménytartalmak feltárására is alkalmas, új asszertivitást vizsgáló eljárás kidolgozására.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Rovatcím: | PhD disszertáció tézisei |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Acta Sana |
Dátum: | 2011 |
Kötet: | 6 |
Szám: | 1 |
ISSN: | 2060-3142 |
Oldalak: | pp. 7-13 |
Nyelv: | angol |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/39790/ |
Kulcsszavak: | Orvostudomány, Pszichológia |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 11-12.; Összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2016. okt. 17. 09:57 |
Utolsó módosítás: | 2021. már. 22. 08:57 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/30434 |
Tétel nézet |