Döntés a tanulásról

Szigethy László: Döntés a tanulásról. In: Tudásmenedzsment és tudásalapú gazdaságfejlesztés. pp. 139-149. (2005)

[thumbnail of gtk_2005_002_139-149.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
gtk_2005_002_139-149.pdf

Download (105kB) | Preview

Abstract

Az oktatás, különösen a felsőoktatás, kulcsszerepet játszik a tudásalapú gazdaságban. Az oktatással kapcsolatos döntések általában szűkös információval jellemezhetőek. Ebben a helyzetben az egyének nem tudnak optimális döntéseket hozni, ezért számos döntés utólag rossznak bizonyulhat. A tanulmány ezeket a döntéseket a gazdaságpszichológia szempontjából vizsgálja. Ez a megközelítés eltér a standard mikroökonómiai elméletektől, melyekben az aktorok általában minden lényeges információval rendelkeznek. A tanulmány elsőként rövid áttekintést nyújt a pszichológiai folyamatok szerepéről a döntéshozatalban, és bemutat egy, a tanulással kapcsolatos, társadalmi csapdát, felhasználva a játékelmélet eredményeit. Ezután a tanulmány a tanulás két aspektusát elemzi: a beruházást és a fogyasztást, bemutatva, hogy miként befolyásolják ezeket az aspektusokat pszichológiai és társadalmi tényezők. Végezetül, a munkáltatók és a munkavállalók közötti információs aszimmetria hatását vizsgálom a tanulási motivációra. Education, especially higher education plays a key role in knowledge-based economy. Decisions related to education are often associated with insufficient information. In such situation individuals are unable to make optimal decisions, therefore decisions may prove wrong later on. The paper examines these decisions from the aspect of economic psychology. This approach differs from standard microeconomic theories, in which actors usually have all the relevant information. The paper first gives a brief overview on the role of psychological processes in decision-making and describes a social trap related to learning by using the achievements of game theory. Then investment and consumption, two aspects of learning are analyzed by introducing how psychological and social factors influence these aspects. Finally the paper examines the effect of the information asymmetry existing between employers and employees on learning motivations.

Item Type: Book Section
Other title: Decision on learning
Heading title: Tanulás, tudás, kompetencia
Journal or Publication Title: Tudásmenedzsment és tudásalapú gazdaságfejlesztés
Date: 2005
ISSN: 1588-8533
Page Range: pp. 139-149
Series Name: SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
Language: Hungarian, English
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/37420/
Uncontrolled Keywords: Döntéselmélet - pszichológia, Tudásmenedzsment
Additional Information: Bibliogr.: p. 148-149. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
Date Deposited: 2016. Oct. 17. 10:39
Last Modified: 2022. Mar. 03. 12:55
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/36120

Actions (login required)

View Item View Item