Német anyanyelvű egyetemisták ékezethasználata az írott magyar nyelvben

Balogh Erzsébet: Német anyanyelvű egyetemisták ékezethasználata az írott magyar nyelvben. In: EduLingua, (3) 2. pp. 1-12. (2017)

[thumbnail of edulingua_2017_002_001-012.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
edulingua_2017_002_001-012.pdf

Letöltés (524kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Jelen tanulmány tizenegy német anyanyelvű hallgató magyar ékezethasználatát vizsgálja, akik két egyetemi féléven keresztül tanulták a magyar nyelvet, heti négy órában (2x90 perc). A vizsgálat a hallgatók két félév során írt négy fogalmazásában (N=42) elemezte azt, hogy befolyásolja-e a magyar ékezethasználatukat az anyanyelvük, és ha igen, milyen módon; illetve hogy van-e különbség az ékezethasználat között nyelvtanulásuk kezdetekor, illetve a tanév végén. Az eredmények azt mutatják, hogy több tényező is hatással van az ékezethasználatukra, elsősorban az anyanyelvük. A két rendszer különbözősége miatt sokszor hibásan, „németesen” használják a magyar ékezeteket. Ezeket a hibákat egy év magyartanulás után is ugyanúgy, és megközelítőleg ugyanolyan arányban követik el, mint nyelvtanulásuk kezdetén. A tanulmány a hibák szisztematikus vizsgálatával segítséget kíván adni a német anyanyelvű, magyart idegen nyelvként tanuló diákoknak, valamint tanáraiknak abban, hogy könnyebben elsajátíthassák a magyar ékezethasználatot.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Rovatcím: Tanulmányok
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: EduLingua
Dátum: 2017
Kötet: 3
Szám: 2
ISSN: 2415-945X
Oldalak: pp. 1-12
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/54770/
DOI: 10.14232/edulingua.2017.2.1
Kulcsszavak: Magyar nyelv tanítása - külföldieknek
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 11-12.
Feltöltés dátuma: 2018. máj. 17. 11:32
Utolsó módosítás: 2021. már. 19. 11:24
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/55098
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet