Pekár Enikő: Beépített elemek és a manipuláció.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
eotvozet_005_025-037.pdf Letöltés (294kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A manipuláció bármilyen színtéren megjelenhet. A legeredményesebb manipulációs eszközök azok, amelyek önmagukban is implicitek. Mind a társalgási implikatúrák, mind az előfeltevések használata előnyös a manipulátor szempontjából, mert ha sikeres akar lenni, el kell rejtenie a célját, és ezt eredményesebben tudja megtenni, ha a nyelvi formák, amelyeket felhasznál a hallgató gondolatainak megváltoztatására, nem explicitek. A hallgató következtetésére és az eleve adottnak tekintett információkra (előfeltevések) támaszkodva a manipulátor azért tudja eredményesen elrejteni manipulatív szándékát, mert a hallgató az implikált jelentést és az igaznak vélt információt veszi figyelembe. A manipulátornak, mint a szövegrészben is láthatjuk, azt kell elérnie, hogy ezek a jelentéstartalmak összhangban legyenek az ő szándékaival. A szöveg elemzése azt is megmutatja, hogy a sikeresség nem feltétele a manipuláció definíciójának, ugyanis a két fél kölcsönösen manipulatív szándékkal áll egymással szemben, de csak Bill manipulációja sikeres.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Acta Szegediensia Collegii de Rolando Eötvös Nominati : Eötvözet |
Dátum: | 2016 |
Kötet: | 5 |
ISSN: | 2062-8439 |
ISBN: | 978-963-306-484-9 |
Oldalak: | pp. 25-37 |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | SZTE Eötvös Loránd Kollégium |
Kiadás helye: | Szeged |
Konferencia neve: | Eötvözet (5.) |
Konferencia típusa: | Konferencia |
Helyszin: | Szeged |
Dátum: | 2016 |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/55464/ |
Kulcsszavak: | Szövegelemzés, Kommunikáció - nyelvi, Manipuláció |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 37. p. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 06. Bölcsészettudományok 06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom |
Feltöltés dátuma: | 2018. nov. 05. 11:12 |
Utolsó módosítás: | 2023. jan. 09. 15:42 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/55642 |
![]() |
Tétel nézet |