Nézőpontok az óvodai neveléssel kapcsolatos értékelési tevékenységekről.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2006_054-055.pdf Letöltés (270kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A szimpózium az értékelés helyét és szerepét járja körül a kisgyermekneveléssel kapcsolatban. Az előadók saját kutatási tapasztalataik bemutatásával, valamint munkaterületükön megvalósuló innovatív tevékenységek bemutatásával adnak hangot véleményüknek és fejtik ki nézeteiket az értékelés fontosságáról, alkalmazásának speciális jellemzőiről. Sokszor elhangzik, hogy „az óvodában nem értékelik a gyermekek viselkedését, tevékenységeit, majd az iskolában van ennek helye” vagy „…nincs szükség szöveges értékelésre a felsőoktatásban, elég a minősítés”. Sok esetben panaszkodnak a szülők, hogy az óvodapedagógusok csak dicsérik a gyereket, és így nem kerülnek felszínre a problémák, a fejlődési lemaradások, a hiányosságok, a tehetségek. Mindezen általánosított megállapításokat cáfolják a szimpózium előadásai. A szimpózium előadásainak közös pontjai a következők: − fontos szerepet tulajdonítanak az értékelésnek, akár a főiskolai alapképzésben, akár a kisgyermeknevelés folyamatában történik; − kiemelik, hogy a megismerés fontos alapja az értékelésnek; − a kisgyermek és a főiskolai hallgató önmagához mért fejlődésének, változásának a megfigyelése mint módszer kapja a legfontosabb szerepet az értékelésben; − az értékelés szemléletbeli és módszerbeli változására van szükség a mai kor jellemzőinek megfelelően – óvodában a nevelési értékek, főiskolán az oktatási értékek alapos ismerete alapján. A feldolgozott témák aktualitását egyrészt az adja, hogy a főiskolai képzés pályaszocializációs szerepe az elvárásoknak megfelelően fejlődjön, a fejlesztő vizsgálati eszközök a célnak megfelelően speciálisan kerüljenek alkalmazásra az óvodai nevelésben. Másrészt az Óvodai nevelés országos alapprogramjában megfogalmazott elveknek megfelelően valósuljon meg az értékelés az óvodai nevelés gyakorlatában, a dokumentációk mindehhez adjanak megfelelő alapot az eredményes megvalósítás érdekében. Az óvodai nevelés esélyteremtő feladatát csak akkor tudja maradéktalanul megvalósítani, ha az óvodapedagógus képes az önértékelésre, ismeri a speciális, az óvodáskorú gyermekeknek megfelelő értékelési módszereket, a gyermeki megismerésen alapuló fejlesztő munkát végez, és innovatív képességek birtokában kreatívan gondolkodik.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Rovatcím: | Szimpózium |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Dátum: | 2006 |
Kötet: | 4 |
Oldalak: | p. 54 |
Konferencia neve: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (4.) (2006) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59490/ |
Kulcsszavak: | Óvodai nevelés - előadáskivonat |
Feltöltés dátuma: | 2019. júl. 30. 12:14 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:56 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60238 |
Tétel nézet |