Helyzetkép az erdélyi anyanyelvoktatásról.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2009_082-083.pdf Letöltés (309kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A szimpózium előadásai a 2005–2006-os tanévben lebonyolított kritériumorientált, diagnosztikus, országos hatókörű eredménymérés anyagának különböző szempontú feldolgozásaiból keletkeztek. Egy empirikus kutatás helyzetképei, amelyek a romániai magyar iskolahálózatban tanuló diákok írásos dokumentumai alapján bemutatják az írásbeli kifejezőképesség színvonalának alakulását az egymásra épülő különböző iskolatípusokban (elemi, általános iskola, középiskola). A fogalmazások jellegzetességei alapján vizsgálják az anyanyelvoktatás hatékonyságát és a szociokulturális tényezők szerepét a fogalmazási képesség fejlődésében, az alapadatokból kirajzolódó kép alapján próbálják feltérképezni a változó iskolában kibontakozó tendenciákat. Törekvésünk, hogy a fogalmazások alapján – melyek az írásbeli műveltség legjobb mutatói – bemutassuk a magyar anyanyelvű diákok közös kommunikációs alapműveltségének jellegzetes vonásait. Arra is vállalkozunk, hogy a mérés együttműködő résztvevőiről, a diákokról is képet vázoljunk fel. Bemutatjuk a különböző nyelvi és kulturális környezetben élő tanulók gondolkodásmódját, az őket vezérlő értékrend főbb vonásait, tanuláshoz való viszonyulásukat, pályaválasztással kapcsolatos gondjaikat. A megvalósítás lehetőségét a vizsgálati minta reprezentatív volta (a lépcsőzetes mintavétel szabályai szerint állítottuk össze), illetve a mérőeszközök (fogalmazási feladatok) változatossága biztosítja. Az előadások rendjének megtervezésében fontosnak tartottuk a sorrendet, amit úgy alakítottunk ki, hogy az általános helyzetképtől a részletekben rejlő magyarázatokig jussunk el, illetve mindezt úgy vázoljuk fel, hogy követjük az oktatás egymásra épülő szakaszait (az elemitől a középiskola végzős évfolyamáig).
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Rovatcím: | Szimpózium |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Dátum: | 2009 |
Kötet: | 7 |
Oldalak: | pp. 82-83 |
Konferencia neve: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (7.) (2009) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59492/ |
Kulcsszavak: | Anyanyelv tanítása - magyar - Románia - előadáskivonat, Erdély |
Megjegyzések: | Összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. aug. 22. 11:32 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:56 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60567 |
Tétel nézet |