Értékelési keretek és standardok kidolgozása a szövegértés, a matematika és a természettudomány területén 1-6. évfolyamon

Értékelési keretek és standardok kidolgozása a szövegértés, a matematika és a természettudomány területén 1-6. évfolyamon.

[thumbnail of pek_2010_127-128.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
pek_2010_127-128.pdf

Letöltés (360kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A fejlett oktatási rendszerek jól szabályozott rendszerek, ahol a visszacsatolást biztosító pedagógiai értékelési folyamatok a rendszer számára optimális módon és jelleggel működnek. A bemeneti és a kimeneti szabályozás kötelező dokumentumai hazánkban jelenleg nem teszik lehetővé egy olyan országos pedagógiai értékelési rendszer működtetését, amely részletes, megbízható visszajelzést ad az oktatási rendszer eredményességéről, és elősegíti a fejlesztésre, változtatásra váró elemek azonosítását. Ezt a problémát oldhatja fel a kimeneti szabályozás újragondolása, az értékelést egységes, tudományosan megalapozott elméleti háttérre helyező követelményrendszer kidolgozása. A hazai közoktatás egészére irányuló célok, például az oktatás minőségének fejlesztése vagy a pedagógiai értékelési kultúra formálása mellett a mérhető, operacionalizált formában rendelkezésre álló követelmények lehetővé teszik a tanulók tudásának diagnosztikus és formatív értékelését is, visszacsatolást biztosítva a tanulás-tanítás folyamatát befolyásolni tudó iskolai szereplőknek. Megmutatják, hogy az oktatás adott szakaszában a tanulóknak milyen szinten fejlett készségekkel, képességekkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy tanulásuk a továbbiakban sikeres és hatékony legyen. A szimpózium egy pályázati projektben jelenleg kidolgozás alatt álló három értékelési keret fejlesztési koncepcióját és tudományos hátterét mutatja be az OECD-PISA vizsgálatok által kiemelt műveltségterületeken (olvasás-szövegértés, matematika, természettudomány). A standardok mindhárom területen az általános iskola első hat évfolyamára készülnek, egységes folyamatként kezelik a tanulás ezen szakaszát és eleget tesznek az egymásra épülés feltételeinek. A bevezető előadás áttekinti a standardok sokrétű szerepét az oktatási rendszer hatékonyságának javításában, bemutatja a standardok kidolgozására irányuló kutatások nemzetközi tendenciáit és az értékelési keretekben megjelenő dimenziók tudományos hátterét. A további három előadás műveltségi területenként adja meg a mindhárom területre érvényes értékelési dimenziók értelmezését és a részletes követelményekben való megjelenítésük lehetőségeit.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Rovatcím: Szimpózium
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Pedagógiai Értékelési Konferencia
Dátum: 2010
Kötet: 8
Oldalak: pp. 127-128
Konferencia neve: Pedagógiai Értékelési Konferencia (8.) (2010) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/59493/
Kulcsszavak: Matematika tanítása - általános iskola - előadáskivonat, Természettudomány tanítása - általános iskola - előadáskivonat
Megjegyzések: Összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. aug. 26. 15:36
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:55
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60695
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet