Értékelési keretek és standardok kidolgozása a szövegértés, a matematika és a természettudomány területén 1-6. évfolyamon.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2010_127-128.pdf Letöltés (360kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A fejlett oktatási rendszerek jól szabályozott rendszerek, ahol a visszacsatolást biztosító pedagógiai értékelési folyamatok a rendszer számára optimális módon és jelleggel működnek. A bemeneti és a kimeneti szabályozás kötelező dokumentumai hazánkban jelenleg nem teszik lehetővé egy olyan országos pedagógiai értékelési rendszer működtetését, amely részletes, megbízható visszajelzést ad az oktatási rendszer eredményességéről, és elősegíti a fejlesztésre, változtatásra váró elemek azonosítását. Ezt a problémát oldhatja fel a kimeneti szabályozás újragondolása, az értékelést egységes, tudományosan megalapozott elméleti háttérre helyező követelményrendszer kidolgozása. A hazai közoktatás egészére irányuló célok, például az oktatás minőségének fejlesztése vagy a pedagógiai értékelési kultúra formálása mellett a mérhető, operacionalizált formában rendelkezésre álló követelmények lehetővé teszik a tanulók tudásának diagnosztikus és formatív értékelését is, visszacsatolást biztosítva a tanulás-tanítás folyamatát befolyásolni tudó iskolai szereplőknek. Megmutatják, hogy az oktatás adott szakaszában a tanulóknak milyen szinten fejlett készségekkel, képességekkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy tanulásuk a továbbiakban sikeres és hatékony legyen. A szimpózium egy pályázati projektben jelenleg kidolgozás alatt álló három értékelési keret fejlesztési koncepcióját és tudományos hátterét mutatja be az OECD-PISA vizsgálatok által kiemelt műveltségterületeken (olvasás-szövegértés, matematika, természettudomány). A standardok mindhárom területen az általános iskola első hat évfolyamára készülnek, egységes folyamatként kezelik a tanulás ezen szakaszát és eleget tesznek az egymásra épülés feltételeinek. A bevezető előadás áttekinti a standardok sokrétű szerepét az oktatási rendszer hatékonyságának javításában, bemutatja a standardok kidolgozására irányuló kutatások nemzetközi tendenciáit és az értékelési keretekben megjelenő dimenziók tudományos hátterét. A további három előadás műveltségi területenként adja meg a mindhárom területre érvényes értékelési dimenziók értelmezését és a részletes követelményekben való megjelenítésük lehetőségeit.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Rovatcím: | Szimpózium |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Dátum: | 2010 |
Kötet: | 8 |
Oldalak: | pp. 127-128 |
Konferencia neve: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (8.) (2010) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59493/ |
Kulcsszavak: | Matematika tanítása - általános iskola - előadáskivonat, Természettudomány tanítása - általános iskola - előadáskivonat |
Megjegyzések: | Összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. aug. 26. 15:36 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:55 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60695 |
![]() |
Tétel nézet |