Készség- és képességfejlesztő kísérletek óvodás- és kisiskoláskorban - módszerek és eredmények.
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2012_138-139.pdf Download (274kB) | Preview |
Abstract
Szimpóziumunk keretében óvodás- és kisiskoláskorban elindított készség- és képességfejlesztő programokat mutatunk be, melyek mindegyike kontrollcsoportos fejlesztő kísérlet formájában valósult meg. Az első előadás egy kilenc hónapig tartó óvodai zenei képességfejlesztő program eredményeiről számol be. A kísérlet célja középső csoportos óvodások zenei képességeinek fejlesztése volt. A kutatás a zenei képességek elemi alapkészségekre vonatkozó transzferhatásait is vizsgálta. A zenei képességek fejlesztését az óvónők a megszokott és kialakult napirendbe illesztették, egész napon átívelő zenei tevékenységeket végeztek. Második előadásunk harmadik osztályos tanulók rendszerező képességének tantárgyi tartalomba ágyazott fejlesztését mutatja be. A fejlesztő feladatokat magyar nyelv és irodalom, illetve környezetismeret tantárgyak tartalmába építettük be. A tanórák szinte mindegyikén sor került egy-egy rövid feladat megoldására, ami biztosította azt, hogy a képesség minden összetevőjét működtessék a tanulók. A harmadik előadás témája a helyesírás fejlesztése. A harmadik osztályos tanulókkal végzett fejlesztő programban a helyesírás fejlesztését a beszédhanghallásra alapozva végeztük el. Az előadásban az eredmények ismertetése mellett a napi rendszerességgel alkalmazott játékos feladatokat is bemutatjuk. Az utolsó előadás a matematikai készségek fejlesztésére koncentrál. Bemutatja a MATANDA eszközrendszert, ami hatékonyan alkalmazható a fejlődési fáziskéséssel iskolát kezdő gyermekek esetében is a matematikai készségek fejlesztésére. A kísérletre harmadik osztályban került sor, az eszközrendszerrel a tanítók napi rendszerességgel segítették a tanulók feladatmegoldását. Mind a négy kísérleti programunk igazolta, hogy ezek a készségek, képességek eredményesen fejleszthetők. A programok keretében kidolgozott és kipróbált készségfejlesztési segédanyagok alkalmazására a pedagógusok rövid idő alatt felkészíthetők. Eredményeink alapján javasolható, hogy ezeket az eszközöket, módszereket szélesebb körben alkalmazzák a pedagógusok az óvodai, iskolai munkájuk során.
Item Type: | Conference or Workshop Item |
---|---|
Heading title: | Szimpózium |
Journal or Publication Title: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Date: | 2012 |
Volume: | 10 |
Page Range: | pp. 138-139 |
Event Title: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (10.) (2012) (Szeged) |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59495/ |
Uncontrolled Keywords: | Képességfejlesztés - kisgyermekkor - előadáskivonat, Képességfejlesztés - általános iskola - előadáskivonat |
Additional Information: | Összefoglalás magyar nyelven |
Date Deposited: | 2019. Aug. 30. 09:26 |
Last Modified: | 2022. Nov. 08. 11:55 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/60882 |
Actions (login required)
View Item |