Schirm Anita: Pleonazmus és tautológia : a fölöslegesnek tűnő szerkezetek tanításáról. In: Jelentés és nyelvhasználat, (6) 2. pp. 145-163. (2019)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
jelentes_2019_002_145-163.pdf Letöltés (476kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A pleonazmus és a tautológia jelenségét a különböző nyelvészeti szakmunkák eltérően közelítik meg. Egyes retorikák szerint szinonim a két fogalom, s a meghatározásaik is tartalmaznak átfedéseket. Más munkák viszont a köztük lévő különbségre helyezik a hangsúlyt, s a pleonazmust hasonlóságon, míg a tautológiát azonosságon alapuló szószaporításnak tartják. Tanulmányomban a szakirodalom definícióinak az áttekintése után egy középiskolai tankönyvkorpusz elemzésének az eredményeit ismertetem, majd ötleteket adok arra, hogy a nyelvtantanításban hogyan lehetne a korábbi ismereteket felhasználva példák segítségével a diákok számára a hétköznapi helyzetekben is hasznosítható módon megtanítani e két fogalmat. Ugyanis mind a pleonazmus, mind pedig a tautológia kötődik a nyelvhelyességhez, a kommunikációhoz, a stilisztikához, a retorikához, a szemantikához és a pragmatikához, vagyis számos kapcsolódási pont van az egyes tananyagokban a két fogalom megismertetésére. A tanulmányban amellett érvelek, hogy nem fölösleges fölöslegesnek tűnő szerkezeteket tanítani, mert a fölöslegesség látszata mögött számos, egyáltalán nem fölösleges nyelvhasználati stratégia húzódhat meg.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Jelentés és nyelvhasználat |
Dátum: | 2019 |
Kötet: | 6 |
Szám: | 2 |
ISSN: | 2064-9940 |
Oldalak: | pp. 145-163 |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/66406/ |
DOI: | 10.14232/JENY.2019.2.11 |
Kulcsszavak: | Nyelvészet |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 160-163. ; összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2020. jan. 27. 10:05 |
Utolsó módosítás: | 2021. máj. 07. 10:27 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/66352 |
![]() |
Tétel nézet |