Pleonazmus és tautológia : a fölöslegesnek tűnő szerkezetek tanításáról

Schirm Anita: Pleonazmus és tautológia : a fölöslegesnek tűnő szerkezetek tanításáról. In: Jelentés és nyelvhasználat, (6) 2. pp. 145-163. (2019)

[thumbnail of jelentes_2019_002_145-163.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
jelentes_2019_002_145-163.pdf

Letöltés (476kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A pleonazmus és a tautológia jelenségét a különböző nyelvészeti szakmunkák eltérően közelítik meg. Egyes retorikák szerint szinonim a két fogalom, s a meghatározásaik is tartalmaznak átfedéseket. Más munkák viszont a köztük lévő különbségre helyezik a hangsúlyt, s a pleonazmust hasonlóságon, míg a tautológiát azonosságon alapuló szószaporításnak tartják. Tanulmányomban a szakirodalom definícióinak az áttekintése után egy középiskolai tankönyvkorpusz elemzésének az eredményeit ismertetem, majd ötleteket adok arra, hogy a nyelvtantanításban hogyan lehetne a korábbi ismereteket felhasználva példák segítségével a diákok számára a hétköznapi helyzetekben is hasznosítható módon megtanítani e két fogalmat. Ugyanis mind a pleonazmus, mind pedig a tautológia kötődik a nyelvhelyességhez, a kommunikációhoz, a stilisztikához, a retorikához, a szemantikához és a pragmatikához, vagyis számos kapcsolódási pont van az egyes tananyagokban a két fogalom megismertetésére. A tanulmányban amellett érvelek, hogy nem fölösleges fölöslegesnek tűnő szerkezeteket tanítani, mert a fölöslegesség látszata mögött számos, egyáltalán nem fölösleges nyelvhasználati stratégia húzódhat meg.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Jelentés és nyelvhasználat
Dátum: 2019
Kötet: 6
Szám: 2
ISSN: 2064-9940
Oldalak: pp. 145-163
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/66406/
DOI: 10.14232/JENY.2019.2.11
Kulcsszavak: Nyelvészet
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 160-163. ; összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2020. jan. 27. 10:05
Utolsó módosítás: 2021. máj. 07. 10:27
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/66352
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet