Hampel György: Az elektronikus tananyag és keretrendszere. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (10) 1. pp. 17-23. (2015)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_010_001_017-023.pdf Letöltés (567kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Számos elektronikus tananyag és a kezelését biztosító keretrendszer áll rendelkezésre az oktatás minden szintjén, szinte minden tudományterületen. Az elektronikus tanulás (e-leaming) valamilyen elektronikus műszaki berendezéssel, elsősorban számítógéppel segített tanulás, amely lehet számítógéppel támogatott (CBT), web alapú (WBT), vagy kevert (blended) forma. A digitalizált anyag elkészítése, felhasználóhoz való eljuttatása és használata multimédia képességgel felruházott számítógépet igényel mind a fejlesztő, mind a tanuló oldaláról, továbbá - az esetek többségében - szélessávú intemethálózatot. Az oktatóanyag elkészítéséhez használt szerzői rendszerek sokfélék: lehetnek laporientált, ikonnorientált, vagy időtengely orientáltak; egyesek csak felhaszálói szintű ismereteket igényelnek, mások programozási képességeket is. A tartalommenedzselést eltérő szolgátlatásokat nyújtó keretrendszerek (DMS, CMS, LCMS, LMS) végzik. A tartalmilag és technikailag tagolható elektronikus tananyag, valamint a keretrendszer minőségének biztosítására ISO és egyéb, a szakterület számára kidolgozott, bevált értékelési szempontok állnak rendelkezésre. A jó tananyag kidolgozása és a keretrendszer működtetése erőforrásigényes, a várható haszna nehezen mérhető, de a 21. században nem szabad figyelmen kívül hagyni ezt az oktatási formát; be kell illeszteni a hagyományos tanítási formák mellé. Abstract: Several e-leaming materials and their managing framework are available in all levels of education in almost every disciplines. E-leaming means the use of some kind of technical equipment, primarily computers and can be called computer-assisted (CBT), web-based (WBT) or blended learning. Preparing, delivering and using the digitized material requires a computer with multimedia capabilities and in most cases broadband internet access on the side of the developer and the student as well. There is a variety of authoring tools to prepare the e-leaming material: sheet-based, icon-based or timelinebased. Some of them require basic computer knowledge while others require programming skills too. Content management is provided by DMS, CMS, LCMS, LMS systems with different services. Proven evaluation criteria developed specially in this field and ISO standards help to ensure the quality of the e-leaming material and the managing system as well. To make a good e-leaming curriculum and to operate a learning management system is a resource intensive task and the expected benefits are difficult to measure, but this type of education cannot be ignored in the 21st century; it should be used beside the traditional forms of teaching.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Rovatcím: | Közpénzügyek és oktatás |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok |
Dátum: | 2015 |
Kötet: | 10 |
Szám: | 1 |
ISSN: | 1788-7593 |
Oldalak: | pp. 17-23 |
Nyelv: | magyar , angol |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/68511/ |
DOI: | 10.14232/jtgf.2015.1.17-23 |
Kulcsszavak: | Pedagógia - digitális, Számítógép-hálózat - Internet - oktatás, Oktatás - számítógép alkalmazása |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 23. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2020. júl. 23. 09:21 |
Utolsó módosítás: | 2023. már. 03. 08:48 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/69270 |
Tétel nézet |