Debrenti Edith; Sitkuné Görömbei Cecília: Tanítóképzős hallgatók matematikai gondolkodásának jellemzői. In: Magyarok a Kárpát-medencében 2., (16). pp. 427-439. (2017)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
kek_mono_016_427-439.pdf Letöltés (1MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
One of the most important tasks of teaching Mathematics in schools is to help in accomplishing the culture of general thinking by further developing mathematical thinking. Thus, its ultimate purpose is to achieve the ability of students to choose and apply the mathematical models, ways of thinking, methods as well as descriptions, that fit the phenomena of everyday life (Frame Curriculum 2012). However, the effective development of thinking can only be achieved, if the above mentioned aspects are also valid when it comes to the mathematical thinking of kindergarten and elementary school teachers. In the course of teacher training we place great emphasis on the development of the problem solving ability, therefore we raise more exercises and word problems that are unknown for the person who has to solve them. This way, he/she has to find the steps to the solution, the algorithm. In this research, we have used a mathematical test containing ten word problems, which can be solved by correct interpretation and understanding, thus being adequate for the study of applicable knowledge. We aimed to discover the strong points and the weaknesses of the basic mathematical knowledge and thinking methods of our students, in order to be able to define developmental exercises and strategies in this area. The participants of the research are the students of the 'Pedagogy of Kindergarten and Elementary Education' of the Partium Christian University (31 participants) and the first year full time and correspondence training students of the BA Training College of the University of Nyiregyhaza (60 participants). The students that participate in the research represent different institutions, thus it is also possible to compare their knowledge. Az iskolai matematikatanítás egyik legfontosabb feladata, hogy a matematikai gondolkodás fejlesztése által segítse a gondolkodás általános kultúrájának kiteljesedését. Ennek érdekében alapvető célja elérni, hogy a tanulók mind inkább ki tudják választani, és alkalmazni tudják a mindennapi élet jelenségeihez illeszkedő matematikai modelleket, gondolkodásmódokat, módszereket és leírásokat (Kerettanterv 2012). A hatékony gondolkodásfejlesztés viszont csak akkor valósulhat meg, ha az óvodai és az alapfokú (elemi) oktatásban dolgozó pedagógusok matematikai gondolkodására is érvényesek a fent felsoroltak. A tanítóképzés során nagy hangsúlyt fektetünk a problémamegoldó képesség fejlesztésére, melyhez hozzájárni minél több olyan probléma és szöveges feladat felvetése, amely ismeretlen a feladatmegoldó számára, és amelyhez neki kell megtalálnia a megoldási lépéseket, az algoritmust. Jelen kutatásban egy tíz szöveges feladatból álló matematikai tesztet alkalmaztunk, amelyek helyes szövegértelmezés és megértés esetén oldhatók meg, így alkalmasak a használható tudás vizsgálatára. Arra törekedtünk, hogy feltáljuk az erősségeket és a gyengeségeket hallgatóink alapszintű matematikai ismeretei, gondolkodási módszerei terén annak érdekében, hogy a fejlesztési feladatokat és stratégiákat meghatározhassuk ezen a területen. A kutatás résztvevői a Partiumi Keresztény Egyetem Az óvodai és elemi oktatás pedagógiája szakos hallgatói (31 fo) és a Nyíregyházi Egyetem Tanító alapszakos 1. évfolyamos, nappali és levelező tagozatos hallgatói (60 fo). A kutatásban résztvevő hallgatók különböző intézményeket képviselnek, így ismereteik összehasonlítására is lehetőség nyílik.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Egyéb cím: | The characteristics of mathematical thinking of teacher training college students |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Magyarok a Kárpát-medencében 2. |
Dátum: | 2017 |
Kötet: | 16 |
ISSN: | 2062-3712 |
ISBN: | 978-615-80462-2-0 |
Oldalak: | pp. 427-439 |
Sorozat neve: | Közép-európai Monográfiák |
Nyelv: | magyar , angol |
Konferencia neve: | Magyarok a Kárpát-medencében : tudományos nemzetközi konferencia (2.) (2017) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/50378/ |
Kulcsszavak: | Tanítóképzés, Matematika tanítása |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 439. p. ; összefoglalás angol és magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2020. aug. 04. 09:23 |
Utolsó módosítás: | 2022. jan. 06. 12:44 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/69760 |
Tétel nézet |