A passzív sportfogyasztás komplex elemzése

Balogh Renátó; Bácsné Bába Éva: A passzív sportfogyasztás komplex elemzése. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (15) 1-2. pp. 37-52. (2020)

[thumbnail of jelenkori_015_001-002_037-052.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_015_001-002_037-052.pdf

Letöltés (408kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az alacsony fogyasztói érdeklődés a magyar klubok üzleti alapú működésének egyik legfőbb gátja, éppen ezért a passzív sportfogyasztás vizsgálata felettébb szükségszerű a magyar labdarúgásban. Kutatásunkban a passzív sportfogyasztás komplex elemzését végeztük el, amely a szurkolókra és a mérkőzésektől távolmaradókra egyaránt kiterjedt. Vizsgálati módszerünk a szurkolók esetében szurkolói motivációs skála, míg a távolmaradók esetében sportfogyasztástól való tartózkodási skála volt. A skálák megbízhatóságát Cronbach-alfa érték számítással teszteltük, melynek eredménye a legtöbb faktor esetében meghaladta az elvárt küszöbértéket. Kutatási eredményeink cáfolják azt a közvélekedést, hogy a sikertelenség központi szerepet játszik az alacsony nézői érdeklődésben. Vizsgálatunk során arra a következtetésre jutottunk, hogy a szurkolókat, nézőket a siker helyett, inkább az olyan szocio-kulturális tényezők csalogatják ki a stadionokba, mint a csapattal való azonosulás és ahhoz való lojalitás. Abstract: One of the main obstacles of the business-based operation of Hungarian football clubs is low consumer interest. Because of this reason the examination of passive sports consumption in Hungarian football is very necessary. In our research, we conducted a complex analysis of passive sports consumption, including both the fans and those absent from the stands. For the latter a scale measuring absence from sport consumption and for the fans a “fan motivation scale” was used. The reliability of the scales was tested by Cronbach's alpha calculation, which resulted in exceeding the expected threshold for most factors. Our research results refute the notion that failure plays a central role in low viewer interest. Our study concludes that socio-cultural factors, such as identifying with and loyal to the team, tend to attract fans, spectators rather than success.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Rovatcím: Fogyasztói szokások és piacorientáció
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok
Dátum: 2020
Kötet: 15
Szám: 1-2
ISSN: 1788-7593
Oldalak: pp. 37-52
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/69769/
DOI: 10.14232/jtgf.2020.1-2.37-52
Kulcsszavak: Sportmarketing, Fogyasztói magatartás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 49-52. ; összefoglalás angol és magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.02. Közgazdasági és gazdálkodástudományok
Feltöltés dátuma: 2020. aug. 05. 08:44
Utolsó módosítás: 2020. aug. 05. 08:44
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/69779
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet