Dajnoki Krisztina and Filep Roland: A teljesítménymérés módszerei a KKV szektorban. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (15) 3-4. pp. 55-64. (2020)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
jelenkori_015_003-004_055-064.pdf Download (260kB) | Preview |
Abstract
A teljesítménymérés kérdésköre régóta foglalkoztatja a kutatókat, számos munka születik a témában. Jelen tanulmány célja egyrészt a szakirodalomban leggyakrabban előforduló teljesítménymutatók feltárása, másrészt pedig a mérési módszereknek a tanulmányozása volt. Mivel a kézirat egy szélesebb körű kutatásnak egy részét képezi, ezért teljesítmény-mutatók tekintetében azokra helyeztük a fókuszt, amelyeket a KKV-k körében olyan társadalomtudományi kutatásokban használnak, mint a vezetési stílus, a vállalkozói készségek és a változásmenedzselési szokások szervezet összteljesítményére gyakorolt hatásának vizsgálata. A mutatóknak többféle csoportosítása létezik, amelyek közül az egyik leggyakoribb a pénzügyi és a nem pénzügyi mutatók elkülönítése. Az utóbbit elsősorban a nagyvállalatok alkalmazzák, de ők is csak a pénzügyi mutatók használata mellett teszik ezt. Széleskörű szakirodalmi feldolgozás alapján pénzügyi mutatók tekintetében az eredményesség és a forgalom (árbevétel), nem-pénzügyi esetben pedig a vevői- és a dolgozóielégedettség mutatók voltak a leggyakoribbak. A KKV-k vizsgálatánál jellemzően pénzügyi mutatókat alkalmaznak, ezen belül objektív és szubjektív mérési módszereket különböztetnek meg a kutatók. Az objektívek azonos számviteli szabályok szerint készülnek, viszont az adózás miatt manipuláltak lehetnek és az iparági összehasonlításokat is megnehezítik, ezért már évtizedekkel ezelőtt is vizsgálták a teljesítmény mérésének szubjektív lehetőségét, amelyek kiküszöbölhetik ezeket a hátrányokat. Új mérési módszereket fejlesztettek ki és alkalmaztak empirikus kutatásokban. A hátrányuk, hogy kizárólag megkérdezés útján juthatunk hozzá az adatokhoz, viszont statisztikai módszerekkel végzett vizsgálatok alapján magas korrelációs értékeket mutatnak az objektív módszerekkel, azokkal egyenértékűnek tekinthetők, így a szubjektív megközelítések biztonsággal alkalmazhatók kutatásokban. A 2010-es évekből származó kéziratok további kutatási javaslatként nevezik meg a szubjektív mérést lehetővé tevő kérdőívek további empirikus tesztelését, hogy a fent említett számviteli és iparági sajátosságoknak a kiküszöbölésével minél megbízhatóbb méréseket végezhessünk. Abstract: The issue of performance measurement has been of concern to researchers for a long time, and much work is being done on the topic. The aim of the present study was to explore the most common performance indicators in the literature and to study the measurement methods. As the manuscript is part of a broader body of research, we have focused on performance indicators for those used in social science research among SMEs, such as examining the impact of leadership style, entrepreneurial skills, and change management habits on an organization’s overall performance. There are several groupings of indicators, one of the most common being the separation of financial and non-financial indicators. The latter is used primarily by large corporations, but they also do so only with the use of financial indicators. Based on extensive literature review, performance and turnover (sales revenue) indicators were the most common in terms of financial indicators, and customer and employee satisfaction indicators were the most common in the case of non-financial cases. Financial indicators are typically used in the study of SMEs, within which researchers distinguish between objective and subjective measurement methods. Lenses are made according to the same accounting rules, but they can be manipulated due to taxation and also make industry comparisons difficult, so the subjective possibility of measuring performance, which can eliminate these disadvantages, has been explored for decades. New measurement methods have been developed and applied in empirical research. Their disadvantage is that we can only access the data through questioning, but based on studies with statistical methods, they show high correlation values with objective methods, they can be considered equivalent, so subjective approaches can be safely applied in research. Manuscripts from the 2010s mention further empirical testing of subjective measurement questionnaires as a further research proposal in order to make the most reliable measurements possible by eliminating the accounting and industry specificities mentioned above.
Item Type: | Article |
---|---|
Heading title: | Innovatív megoldások, kooperáció és teljesítmény |
Journal or Publication Title: | Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok |
Date: | 2020 |
Volume: | 15 |
Number: | 3-4 |
ISSN: | 1788-7593 |
Page Range: | pp. 55-64 |
Language: | Hungarian, English |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/71736/ |
DOI: | 10.14232/jtgf.2020.3-4.55-64 |
Uncontrolled Keywords: | Teljesítménymérés - módszer, Vezetés - vállalati, Kis- és középvállalkozások |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 62-64. ; összefoglalás angol és magyar nyelven |
Subjects: | 05. Social sciences 05. Social sciences > 05.02. Economics and business |
Date Deposited: | 2021. Feb. 05. 13:23 |
Last Modified: | 2023. Mar. 02. 14:56 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71790 |
Actions (login required)
View Item |