Rúzs Molnár Krisztina: Summing the difficulties and the results of the public education in Hungary. In: Acta Universitatis Szegediensis : acta juridica et politica : publicationes doctorandorum juridicorum, (1) 1-20. pp. 517-552. (2001)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
juridpol_doct_001_517-552.pdf Letöltés (2MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Hogy egy ország miként tud hosszútávon is versenyképes gazdaságot fenntartani és így folyamatosan biztosítani állampolgárai számára a jólétet, a tőkés országok számára a kezdetektől fogva kulcskérdés volt. Több könyvtárat betöltő irodalma van annak, hogy a termelés egyes tényezőinek megváltoztatásával a termelékenységet miként lehet befolyásolni. Az, hogy egy ország oktatáspolitikája, annak struktúrája, célja, minősége is befolyásoló tényező lehet, a második világáborút követően jelent meg a nyugati szakirodalomban céltudatos kutatások tárgyaként. Éppen abban az időben, amikor Magyarország a szovjet érdekszféra részévé vált, amikor a gazdaság működését többé nem a piac törvényszerűségei határozták meg. A tervutasításos rendszer nem kívánta meg az oktatáspolitika és a gazdaság szakember-igényének összehangolását. Az 1989-90-es rendszerváltozást követően az ország újból teret engedett a piac által meghatározott gazdasági fejlődés előtt. A nyugat-európai és más fejlett gazdasággal rendelkező országokhoz hasonlóan Magyarországnak is tudatos politika kialakítására vanszüksége a gazdaság és az ehhez kapcsolódó oktatásügy területén. Magyarország szerencsés helyzetben van abban a tekintetben, hogy e két szféra kölcsönhatásait és törvényszerűségeit vizsgálva felhasználhatja az előbb említett országok tapasztalatait is. Mindezeken túl országunk különös figyelmet kell szenteljen az Európai Uniónak ezen a területen kialakított szabályozására és iránymutatására (acquis) is a remélhető csatlakozás küszöbén. A közösségi szintű szakképzési politika tartalmazza az erre vonatkozó szabályozás jelentős részét. Az Unió egészének és tagállamainak azonban a gazdasági és oktatáspolitikai fejlődés összehangolása nemcsak a hatékonyabb gazdaság kulcsát jelenti, hanem a foglalkoztatáspolitika szempontjából is elsődleges fontosságú. Tudjuk, hogy az . Unió országai évetizedek óta küszködnek a magas a munkanélküliséggel. Az EU _ szakemberei szerint egy tudatos, jól összehangolt oktatáspolitikával jelentősen lehetne javítani a foglalkoztatási arányon, ami a szociálpolitikát tekintve is nagy előrelépés lenne. Ahhoz, hogy Magyarországon hosszútávon jól működő gazdaság jöhessen létre, biztosítani kell az ennek elérését megvalósító szakemberek képzését és ezek folyamatos utánpótlását. Egy ilyen rendszer kiépítéséhez figyelemmel kell lenni más országok elért eredményeire, az Unió elvárásaira, de kialakítása során nem szabad megfeledkezni az ország jelenlegi gazdasági fejlettségéről s oktatási hagyományairól sem.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Egyéb cím: | A magyar közoktatás nehézségei és eredményei |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Acta Universitatis Szegediensis : acta juridica et politica : publicationes doctorandorum juridicorum |
Dátum: | 2001 |
Kötet: | 1 |
Szám: | 1-20 |
ISSN: | 0324-6523 |
Oldalak: | pp. 517-552 |
Nyelv: | magyar , angol |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/37957/ |
Kulcsszavak: | Oktatáspolitika - Magyarország |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 550-551. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás angol nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2016. okt. 15. 11:13 |
Utolsó módosítás: | 2025. már. 24. 10:27 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/7513 |
![]() |
Tétel nézet |