A tudatos jelenlét hatása az implicit szekvenciatanulásra

Holczer Adrienn and Kilencz Tünde: A tudatos jelenlét hatása az implicit szekvenciatanulásra. In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (2) 1. pp. 1-23. (2015)

[thumbnail of impulzus_002_001_003.pdf] Cikk, tanulmány, mű
impulzus_002_001_003.pdf

Download (232kB)

Abstract

A tudatos jelenlét (mindfulness) az utóbbi években egyre nagyobb teret nyerő technika, olyan tudatállapot, melynek lényege egy elfogadó, ítélkezésmentes attitűd kialakítása. Elveit az élet több területén sikeresen alkalmazzák, azonban az implicit tanulással való kapcsolata kevésbé vizsgált területnek számít. Kutatásunkban egyetemista korú mintán (N=26) azt vizsgáltuk, hogy negatívan befolyásolja-e az implicit tanulást, ha ezt a tudatállapotot alkalmazzák. Ennek mérésére az aSRT feladat egy módosított változatát használtuk, mely annyiban tért el az eredetitől, hogy relaxációs gyakorlatként mutattuk be. Az instrukcióban a tudatos jelenlét alapelveire építettünk, manipulációnk eredményességét szubjektív élményt ellenőrző kérdésekkel teszteltük. Eredményeink szerint a tudatos jelenlét következtében az implicit tanulás kisebb mértékű, a megnövekedett figyelmi kontroll miatt inkább gátló hatása fejeződhet ki. A manipuláció hatására a kísérleti személyek alacsonyabb feszültségről számoltak be, illetve lassabb volt az átlagos reakcióidejük.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok
Date: 2015
Volume: 2
Number: 1
ISSN: 2064-9258
Page Range: pp. 1-23
Language: Hungarian
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75121/
Uncontrolled Keywords: Pszichológia, Tanulás
Additional Information: Bibliogr.: p. 15-16. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.01. Psychology
Date Deposited: 2022. Apr. 06. 14:16
Last Modified: 2022. Apr. 06. 14:45
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75137

Actions (login required)

View Item View Item