Holczer Adrienn and Kilencz Tünde: A tudatos jelenlét hatása az implicit szekvenciatanulásra. In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (2) 1. pp. 1-23. (2015)
Cikk, tanulmány, mű
impulzus_002_001_003.pdf Download (232kB) |
Abstract
A tudatos jelenlét (mindfulness) az utóbbi években egyre nagyobb teret nyerő technika, olyan tudatállapot, melynek lényege egy elfogadó, ítélkezésmentes attitűd kialakítása. Elveit az élet több területén sikeresen alkalmazzák, azonban az implicit tanulással való kapcsolata kevésbé vizsgált területnek számít. Kutatásunkban egyetemista korú mintán (N=26) azt vizsgáltuk, hogy negatívan befolyásolja-e az implicit tanulást, ha ezt a tudatállapotot alkalmazzák. Ennek mérésére az aSRT feladat egy módosított változatát használtuk, mely annyiban tért el az eredetitől, hogy relaxációs gyakorlatként mutattuk be. Az instrukcióban a tudatos jelenlét alapelveire építettünk, manipulációnk eredményességét szubjektív élményt ellenőrző kérdésekkel teszteltük. Eredményeink szerint a tudatos jelenlét következtében az implicit tanulás kisebb mértékű, a megnövekedett figyelmi kontroll miatt inkább gátló hatása fejeződhet ki. A manipuláció hatására a kísérleti személyek alacsonyabb feszültségről számoltak be, illetve lassabb volt az átlagos reakcióidejük.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok |
Date: | 2015 |
Volume: | 2 |
Number: | 1 |
ISSN: | 2064-9258 |
Page Range: | pp. 1-23 |
Language: | Hungarian |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75121/ |
Uncontrolled Keywords: | Pszichológia, Tanulás |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 15-16. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
Subjects: | 05. Social sciences 05. Social sciences > 05.01. Psychology |
Date Deposited: | 2022. Apr. 06. 14:16 |
Last Modified: | 2022. Apr. 06. 14:45 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75137 |
Actions (login required)
View Item |