Pásztor Attila: A tanulás hatása az autóvezetés vizuális kontrolljára. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010. pp. 61-69. (2010)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_061-069.pdf Letöltés (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Megelőző tanulmányok eredményei szoros összefüggést mutatnak a szemmozgás és az autóvezetési tapasztalat között. Ezek a kutatások egyenes úton, fékezés vagy kanyarodás közbeni vezetésen alapulnak, bonyolultabb vezetési helyzetekben ilyen jellegű kutatásokat még nem folytattak. A jelen tanulmány célja a szemmozgás és a sebesség kapcsolatának és a tanulás hatásának vizsgálata szimulált autóvezetési helyzetben. A vizsgálatban részt vevő 8 kísérleti személynek egy három kanyart tartalmazó pályán kellett vezetniük egy távirányítós játékautót az autóra szerelt kamera által közvetített kép segítségével. A szemmozgást egy szemmozgás-regisztráló berendezéssel rögzítettük. A kísérletet két szakaszra osztottuk a sebesség és a szemmozgásban bekövetkező tanulási hatások vizsgálata érdekében. A résztvevők sebessége magasabb volt a kísérlet második szakaszában. Emellett a szemmozgás horizontálisan behatároltabb lett, továbbá a résztvevők előbbre néztek az autó elejétől a kísérlet második szakaszában, bár az adatok egyéni különbségeket is mutatnak. Eredményeink megerősítik a korábbi eredményeket, és úgy tűnik, jobban magyarázhatók az optikai áramlás elméleti kereteiben. Previous studies showed that there is a close relationship between eye movement and expertise. These findings are based on straight road driving or braking or curve negation but driving in more difficult driving tasks is an area that has not been researched before. The purpose of the current study was to examine various aspects of learning in simulated car driving by analysing driving speed and gaze patterns during driving in a triple bend situation. Using a remote controlled toy car, six participants were asked to drive through a track with a sequence of three bends. The car was visually controlled via a monitor that received the drivers' view from the camera mounted on the top of the car. The experiment was divided into two sessions to assess learning in terms of driving speed and gaze patterns (using an eye-tracking system). The speed of driving was higher in the second session. Also, drivers' gaze became more constrained as evidenced by reduced horizontal eye movement. In the second session, drivers tended to look further ahead of the car. However individual differences were also found. These findings confirm previous findings and seem to favour optic flow theory in explaining the visual control of locomotion.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Egyéb cím: | Effect of learning in visual control of driving through a triple bend |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010 |
Dátum: | 2010 |
ISSN: | 1789-6061 |
Oldalak: | pp. 61-69 |
Sorozat neve: | Szegedi pszichológiai tanulmányok |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75314/ |
Kulcsszavak: | Mozgásészlelés, Vizuális figyelem, Optikai áramlás, Autóvezetés, Pszichológia |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 69. p. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia |
Feltöltés dátuma: | 2022. ápr. 20. 09:11 |
Utolsó módosítás: | 2022. ápr. 20. 09:11 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75341 |
![]() |
Tétel nézet |