Szatlóczki Gréta; Rea Barbara; Janacsek Karolina; Németh Dezső: Egészséges és demens idős személyek munkamemóriájának és implicit tanulásának összehasonlítása. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012. pp. 33-45. (2012)
Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2012_033-045.pdf Letöltés (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A demencia minél nagyobb arányú és korai felismerése klinikai szempontból rendkívül jelentős, mert a korai kezelés nagyobb hatékonyságú lehet. Kutatásunkba 29 főt vontunk be, akiket a Mini-Mental Teszten (MMT) elért pontszámuk alapján demens (11 fő) és kontroll (18 fő) csoportba osztottunk. Vizsgálatunkban a két csoport teljesítményét hasonlítottuk össze munkamemória és implicit tanulási feladatokban. A munkamemórián belül a verbális munkamemória mérésére a Számterjedelem Tesztet használtuk, a munkamemória téri összetevőjének mérésére a Corsi-kocka Tesztet alkalmaztuk, valamint a komplex munkamemória mérőeljárásaként a Hallási Mondatterjedelem Tesztet és a Számlálási Terjedelem Tesztet vettük fel. Ezen felül a SRT felhasználásával vizsgáltuk, hogy az azonnali és 24 órával később mért implicit tanulás mértéke megegyezik-e a két csoportnál. Eredményül azt kaptuk, hogy a demens csoport munkamemória tesztekben elért teljesítménye a Számterjedelem és a Számlálási Terjedelem Tesztek esetében szignifikánsan, míg a Corsi-kocka Teszt esetében tendencia szinten rosszabb volt a kontroll csoporthoz képest, míg a Hallási Mondatterjedelem Teszten nem volt szignifikáns szintű különbség a két csoport között. Az implicit tanulás esetében az első adatfelvételkor a csoportok tanulási mintázatában eltérés volt megfigyelhető, azonban a szekvencia-specifikus tanulás hasonló mértékű volt. A második adatfelvételnél a demens csoportfelejtést mutatta szekvencia-specifikus tudás esetében, szemben a kontrollcsoporttal, akiknél nem jelentkezett offline felejtés. Összességében elmondható, hogy a két csoportjelen vizsgálatsorozatban használt kognitív neuropszichológiai profilja eltér egymástól. A mindennapi életben is fontos munkamemória és implicit tanulási helyzetek bizonyos aspektusaiban a demens csoport gyengébben teljesített. Eredményeink hosszú távon segíthetik a diagnosztikát és a fókuszált fejlesztést.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012 |
Dátum: | 2012 |
ISSN: | 1789-6061 |
ISBN: | 978 963 9927 56 8 |
Oldalak: | pp. 33-45 |
Sorozat neve: | Szegedi pszichológiai tanulmányok |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75315/ |
Kulcsszavak: | Demencia, Öregedés - elmekórtan, Memória, Tanulás, Pszichológia - összehasonlító |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 44-45. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia |
Feltöltés dátuma: | 2022. ápr. 19. 14:14 |
Utolsó módosítás: | 2022. ápr. 19. 14:24 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75359 |
Tétel nézet |