Egészséges és demens idős személyek munkamemóriájának és implicit tanulásának összehasonlítása

Szatlóczki Gréta; Rea Barbara; Janacsek Karolina; Németh Dezső: Egészséges és demens idős személyek munkamemóriájának és implicit tanulásának összehasonlítása. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012. pp. 33-45. (2012)

[thumbnail of szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2012_033-045.pdf] Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2012_033-045.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A demencia minél nagyobb arányú és korai felismerése klinikai szempontból rendkívül jelentős, mert a korai kezelés nagyobb hatékonyságú lehet. Kutatásunkba 29 főt vontunk be, akiket a Mini-Mental Teszten (MMT) elért pontszámuk alapján demens (11 fő) és kontroll (18 fő) csoportba osztottunk. Vizsgálatunkban a két csoport teljesítményét hasonlítottuk össze munkamemória és implicit tanulási feladatokban. A munkamemórián belül a verbális munkamemória mérésére a Számterjedelem Tesztet használtuk, a munkamemória téri összetevőjének mérésére a Corsi-kocka Tesztet alkalmaztuk, valamint a komplex munkamemória mérőeljárásaként a Hallási Mondatterjedelem Tesztet és a Számlálási Terjedelem Tesztet vettük fel. Ezen felül a SRT felhasználásával vizsgáltuk, hogy az azonnali és 24 órával később mért implicit tanulás mértéke megegyezik-e a két csoportnál. Eredményül azt kaptuk, hogy a demens csoport munkamemória tesztekben elért teljesítménye a Számterjedelem és a Számlálási Terjedelem Tesztek esetében szignifikánsan, míg a Corsi-kocka Teszt esetében tendencia szinten rosszabb volt a kontroll csoporthoz képest, míg a Hallási Mondatterjedelem Teszten nem volt szignifikáns szintű különbség a két csoport között. Az implicit tanulás esetében az első adatfelvételkor a csoportok tanulási mintázatában eltérés volt megfigyelhető, azonban a szekvencia-specifikus tanulás hasonló mértékű volt. A második adatfelvételnél a demens csoportfelejtést mutatta szekvencia-specifikus tudás esetében, szemben a kontrollcsoporttal, akiknél nem jelentkezett offline felejtés. Összességében elmondható, hogy a két csoportjelen vizsgálatsorozatban használt kognitív neuropszichológiai profilja eltér egymástól. A mindennapi életben is fontos munkamemória és implicit tanulási helyzetek bizonyos aspektusaiban a demens csoport gyengébben teljesített. Eredményeink hosszú távon segíthetik a diagnosztikát és a fókuszált fejlesztést.

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012
Dátum: 2012
ISSN: 1789-6061
ISBN: 978 963 9927 56 8
Oldalak: pp. 33-45
Sorozat neve: Szegedi pszichológiai tanulmányok
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75315/
Kulcsszavak: Demencia, Öregedés - elmekórtan, Memória, Tanulás, Pszichológia - összehasonlító
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 44-45. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2022. ápr. 19. 14:14
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 19. 14:24
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75359
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet