Egy ideális angol óra - ahogyan a tanárképzős hallgatók látják

T. Balla Ágnes; Dégi Zsuzsanna: Egy ideális angol óra - ahogyan a tanárképzős hallgatók látják. In: EduLingua, (8) 1. pp. 53-69. (2022)

[thumbnail of edulingua_2022_001_053-069.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
edulingua_2022_001_053-069.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az utóbbi években nagyszámú szakirodalom foglalkozik a tanári identitással és meggyőződésekkel, amelyek kulcsfontosságúak az osztálytermi folyamatok megértésében. Miközben egyre több tanulmány foglalkozik a gyakorló tanárok identitásával és meggyőződéseivel, a tanárképzős hallgatók meglátásaival, tanári identitásuk alakulásával kevés kutatás foglalkozik, és még ritkábbak a különböző tanulási környezetek összehasonlítására irányuló vizsgálatok. Kutatásunk célja egy longitudinális vizsgálat, mely során az egyetemi tanárképzésben részt vevő hallgatók tanulási, tanárrá válási folyamatát követjük nyomon. Jelen tanulmány ennek a vizsgálatnak az első lépését mutatja be. Egyrészt arra voltunk kíváncsiak, hogy a különböző szociokulturális kontextusok milyen módon befolyásolják a tanárjelöltek szakmai identitásukról és a jövőbeli ideális tanórákról alkotott elképzeléseit, másfelől pedig, hogy milyen elképzelésekkel, meggyőződésekkel érkeznek a hallgatók a tanárképzési programba. Résztvevőink tanárképzésben részt vevő hallgatók, Szegedről (Magyarország) és Csíkszeredából (Románia), akik az adatgyűjtés idején még nem kezdték meg szakmódszertani kurzusaikat és tanítási gyakorlatukat. A tervezett longitudinális vizsgálat első lépéseként arra kértük őket, hogy készítsenek egy vizuális alkotást (rajzot, képet, kollázst, stb.) az ideális jövőbeli angolórájukról és azt írásbeli magyarázattal egészítsék ki. Az eredmények azt mutatják, hogy a tanárjelölteknek nagyon konkrét elképzeléseik vannak az ideális órájukról, ábrázolásaik sok részletet és sokféle szempontot tükröznek. The present article is a Hungarian-language summary of two English-language studies (Dégi and T. Balla 2022a and 2022b) in which the authors have published what they consider to be the first results of a fouryear long longitudinal study. The aim of the research is to follow the changes that teacher trainees undergo during the years of their university studies and teaching practices in terms of their professional identities, ideologies and beliefs in order for teacher trainers to have a better understanding of what preconceptions trainees arrive in the teacher training programme with and thus improve and develop the contents of the teacher training programme. The participants of the research are 64 students at two different universities, the University of Szeged (Hungary) and the Sapientia Hungarian University of Transylvania in Miercurea Ciuc (Romania), who, at the time of the data collection had not yet completed any courses on the methodology of teaching English as a foreign language. Using Kalaja and Mäntylä’s (2018) data collection methods, we asked the trainees to create a visual representation together with a short written description of how they imagined an ideal English lesson that they would teach after graduation. The data reveals that trainees have a large set of specific ideas regarding an ideal English lesson. Interestingly, at this point of the research, students’ ideas do not seem to reflect sociocultural differences (that is, the trainees studying in Szeged and Miercurea Ciuc provided similar pictures and descriptions). The authors have found, however, that trainees arrive with a wide variety of experiences from their school years and that their prior learning experiences either encourage them to teach in a similar way to their previous teacher role models, or on the contrary, negative experiences inspire them to improve and apply different teaching methods and techniques. Another common trend among participants is the willingness to build a friendly teacher-student rapport and create a relaxing and stress-free classroom atmosphere where learners will not be afraid to speak and express their thoughts.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: An ideal English lesson - in the eyes of teacher trainees
Rovatcím: Tanulmányok
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: EduLingua
Dátum: 2022
Kötet: 8
Szám: 1
ISSN: 2415-945X
Oldalak: pp. 53-69
Nyelv: magyar , angol
Kiadó: LoGoS Kutatócsoport Szegedi Tudományegyetem, Angoltanár-képző és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78270/
DOI: 10.14232/edulingua.2022.1.4
Kulcsszavak: Tanárképzés - Magyarország - 21. sz., Idegen nyelv tanítása - módszer
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 67-68. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2023. feb. 14. 15:22
Utolsó módosítás: 2023. feb. 14. 15:22
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78274
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet