A dadogó gyermekek ritmikai képességei

Tóthné Aszalai Anett: A dadogó gyermekek ritmikai képességei. In: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig. pp. 5-12. (2023)

[thumbnail of gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_005-012.pdf] Cikk, tanulmány, mű
gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_005-012.pdf

Letöltés (672kB)

Absztrakt (kivonat)

A zenei képességek, ezen belül a ritmikai képességek mélyebb megismerése számos kutatás tárgya. Janurik és Józsa (2013) a zenei képességek fejlődését vizsgálták négy- és nyolcéves kor között. Zenei képességtesztet dolgoztak ki, mely részletes képet nyújt a dallamhallás, harmóniahallás, ritmushallás, hangszín- és dinamikahallás képességeiről. Eredményeik szerint a ritmushallás a négy évet átfogó keresztmetszeti vizsgálat során évről évre szignifikánsan fejlődik, a legnagyobb fejlődést a hallás utáni ritmus-megkülönböztetés mutatja. Lényegesen kevesebb tudományos munka foglalkozik az atipikus fejlődést mutató csoportokkal, például a dadogó óvodáskorú gyermekekkel. Kanizsai (1961) megfogalmazásában „a dadogás a beszéd összerendezettségének a zavara, amely a ritmus és az ütem felbomlásában, és a beszéd görcsös szaggatottságában jelentkezik.” A dadogás a beszédfolyamatosság zavara, melynek egy jellemző tünete a környezet számára is jól érzékelhető beszédritmus zavara. A dadogás kezelésének hagyományos logopédiai terápiás gyakorlata beépíti a mozgás-, zenei- és beszédritmus gyakorlatait (pl. Komplex művészeti terápia, Intenzív terápia). Tanulmányunk középpontjában a ritmikai képességek megismerése áll 3-6 éves dadogó gyermekeknél. Célunk az, hogy bemutassuk a ritmus, a ritmikai képességek jellemzőit, az állapotmegismerés eddigi vizsgálati módszereit, eszközeit, a téma szakirodalmának az összegzésével (Brown, Wilson, Packman, Halaki, Andrews, O’Brian, 2021; Wieland, McAuley, Dilley és Chang, 2017). Az eddigi eredmények analízisével új kutatási irányokat kívánunk felvázolni.

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
Dátum: 2023
ISBN: 978-963-306-920-2
Oldalak: pp. 5-12
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78723/
Kulcsszavak: Dadogás, Beszédkészség fejlesztése - módszer, Beszédzavarok, Logopédia
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 11-12. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 22. 11:46
Utolsó módosítás: 2023. máj. 22. 11:46
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78865
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet