Mucsiné Erdei Mónika: Komplex problémamegoldó gondolkodás - végrehajtó funkciók - oktatási robotika, avagy a 21. századi képességek fejlesztésének jelentősége. In: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig. pp. 20-30. (2023)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_020-030.pdf Letöltés (881kB) |
Absztrakt (kivonat)
Nagy József több mint húsz évvel ezelőtt vázolta fel a kritikus kognitív képességek rendszerét. Értelmezése szerint e kritikus készségek elsajátítása meghatározó szerepű a képességek, kompetenciák, valamint az egész személyiség fejlődésében. Mára számos tanulmány, könyv illetve komplex mérőfejlesztőcsomag is született e kritikus képességek megismerése, diagnosztizálása és fejlesztése érdekében. Az oktatásban és a mindennapi életben való sikerességhez szükséges készségek-képességek jelentősége, szerepe ugyanakkor dinamikusan alakul át a társadalmi és gazdasági élet változásával párhuzamosan. Zahidi és Leopold írásukban az ún. 21. századi készségek listájának jelentős átrendeződését vetítették előre. A tíz legfontosabb képesség közül jelentősen előtérbe került például a kreativitás. A kutatók vélekedése alapján a legnagyobb jelentőségű 21. századi képesség továbbra is a komplex problémamegoldó gondolkodás. A problémamegoldó képesség szerepe kiemelkedő a tanulásban. Alapja a probléma felismerése, és az ebből kiinduló fázisok szükség esetén ciklikusan ismétlődő sorozata. Egy más megközelítésben a problémamegoldó gondolkodás a végrehajtó funkciók egyik altípusába az ún. hideg végrehajtó funkciók közé tartozik. A végrehajtó funkciók kulcsfontosságúak lehetnek a tanulási zavart mutató tanulók iskolai sikerességében. A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése oktatási célú robotok segítségével, sikerrel valósítható meg a sajátos nevelési igény több típusa esetén, segítségükkel áthidalva akár kognitív területek sérüléséből fakadó nehézségeket is.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig |
Dátum: | 2023 |
ISBN: | 978-963-306-920-2 |
Oldalak: | pp. 20-30 |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78723/ |
Kulcsszavak: | Problémamegoldó gondolkodás, Tanulási zavar, Képességfejlesztés, Pedagógia - módszer |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 29-30. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2023. máj. 22. 12:11 |
Utolsó módosítás: | 2023. máj. 22. 12:11 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78867 |
![]() |
Tétel nézet |