Féligazság vagy zseniális intuíció?

Tiszai Luca: Féligazság vagy zseniális intuíció? In: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig. pp. 57-64. (2023)

[thumbnail of gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_057-064.pdf] Cikk, tanulmány, mű
gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_057-064.pdf

Letöltés (707kB)

Absztrakt (kivonat)

E tanulmányban három olyan személy munkásságát vizsgáljuk meg a mai kutatások fényében, akik ötleteikkel megelőzték korukat, gondolkodásuk, módszereik előre vitték a nevelés-oktatás elméletét, illetve gyakorlatát. Közös e három személyben az is, hogy kutatásuk, vagy annak elméleti háttere ma már megkérdőjelezhető. Mégis, hírnevük, hatásuk, vagy az őket övező tisztelet miatt életművük továbbra is hat olyan területeken is, ahol már érdemes volna felülvizsgálni az elgondolásaikat. Jean Piaget a gyermeki gondolkodás fejlődéséről szóló elméletét igen kis elemszámú minta vizsgálatával végezte, a saját gyermekeinek és hasonló társadalmi osztályból származó ismerősök gyermekeinek megfigyeléséből vont le következtetéseket. A gondolkodás fejlődéséről szóló elképzelései részben időtállóak, míg számos elgondolását cáfolta a fejlődéstudomány. Goodenough akkor alkotta meg az intelligenciahányadossal korreláló rajzkvóciens fogalmát, mikor az intelligencia kutatása még gyermekcipőben járt. A kutatók véleménye megoszlik az RQ validitását illetően, mai követői egy kis módosítással alkalmazzák az általa kidolgozott eljárást. Delacato az agy filogenetikus fejlődésére alapozta a mozgáskoncepcióját, ami (attól eltekintve, hogy az elméleti alapja nem állja meg a helyét), ma is hatékony mozgásterápiás megközelítések alapjává vált. Kik voltak ők, mennyiben hordozzák koruk szemléletét és mennyiben hoztak újdonságot? Hogyan él tovább a munkásságuk, hogyan fejlesztették tovább a módszereiket, illetve milyen kritikát fogalmaz meg ezekkel kapcsolatban a 21. század fejlődéstani, pszichológiai vagy pedagógiai kutatása?

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
Dátum: 2023
ISBN: 978-963-306-920-2
Oldalak: pp. 57-64
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78723/
Kulcsszavak: Jean Piaget, Florence Goodenough, Carl Henry Delacato, Gyógypedagógia
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 62-64. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 22. 12:53
Utolsó módosítás: 2023. máj. 22. 12:53
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78871
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet