Ladányi Lili: Innovatív technikai lehetőségek az intellektuális képességzavarral élő személyek megismerésében: szemmozgáskövető (eye-tracking) vizsgálatok. In: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig. pp. 65-71. (2023)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_065-071.pdf Letöltés (717kB) |
Absztrakt (kivonat)
A körülöttünk zajló események vizuális érzékeléséhez és információszerzéshez, a szem és ezzel együtt a tekintet mozgására is szükség van. A szemmozgáskövető vizsgálatok (eye-tracking), más néven szemkamerás, illetve tekintet- vagy szemkövetéses vizsgálatok pontosságuknak és megbízhatóságuknak köszönhetően az egyik legelterjedtebb módszernek számítanak különböző vizuális ingerek, pl. képernyős felületek, belső terek vizuális hatékonyságának kutatásában. A vizsgálat végezhető monitoron, illetve mobil szemkamera segítségével is, a műszer az alany szaruhártyájára szabad szemmel nem látható infravörös fény és kamerák segítségével számítja ki a szem viselkedését, útját, mozgását azon a területen, amelyen bármilyen vizuális információ, kép, szöveg, mozgókép, honlap megjelenik. A technika alkalmazásában klasszikus kutatási területnek számítanak az olvasási, a kognitív pszichológiai, informatikai és a pszicholingvisztikai vizsgálatok. Napjainkban alkalmazzák azonban a hadiiparban, a sporttudományban, a járműgyártás, a marketing, vagy a web – és szoftverfejlesztés során. Az elmúlt évtizedben, számos kutatással találkozhatunk a gyógypedagógia terén is, megismerő vizsgálatokat végeztek például a kognitív fejlődés területén, a tanulás folyamatáról, a diszlexiás személyek olvasási tevékenységével kapcsolatban. Bár Az ENSZ Egyezmény hangsúlyozza, hogy a társadalmi részvétel érdekében a fizikai és az infokommunikációs akadálymentesítést valamennyi személy számára biztosítani szükséges, így az intellektuális képességzavarral élő személyek számára is, keveset tudunk arról, hogy hogyan szkennelik a különböző vizuális információkat, mi támogatja számukra leginkább a megértést. Jelen tanulmány célja elsősorban a szemmozgáskövető vizsgálat intellektuális képességzavarral élő személyek megismerésében megjelenő lehetőségeinek és korlátainak bemutatása az elmúlt években szerzett legfontosabb tapasztalatok alapján.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig |
Dátum: | 2023 |
ISBN: | 978-963-306-920-2 |
Oldalak: | pp. 65-71 |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78723/ |
Kulcsszavak: | Szemmozgáskövető vizsgálat, Intellektuális képességzavar |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 70-71. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2023. máj. 22. 13:00 |
Utolsó módosítás: | 2023. máj. 22. 13:00 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78872 |
![]() |
Tétel nézet |