Turcsányi Enikő: A felnőttkori tanulás pszichológiai jellemzői. In: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig. pp. 72-77. (2023)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_072-077.pdf Letöltés (687kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az élethosszig tartó tanulás koncepciója az 1970-es években kezdett általánossá válni, és mára egész Európában egyetemes oktatáspolitikai és neveléstudományi paradigmává vált. Ennek legegyszerűbb definíciója: az egész életen át tartó tanulás egy születéstől a halálig tartó szándékos tanulási tevékenység, amelynek célja, hogy fejlessze valamennyi egyén ismereteit és kompetenciáját, akik részt kívánnak venni a tanulási folyamatokban. Az egész életen át történő tanulás az oktatás alanyainak életkora szempontjából két nagy csoportra oszlik. Az egyik csoport, a „diákok”, a másik csoportba soroljuk azokat, akik óvodás korukban (3. életévtől) lépnek be az köz- és felsőoktatás rendszerébe, és onnan valamilyen minősítéssel – szakmunkás oklevél (általában 16. életév), érettségi (általában 18. életév) vagy diploma (általában 21- 23. életév) - lépnek ki és jelennek meg a munkaerőpiacon. A másik csoport a felnőttek, akik rövidebbhosszabb diáklét után kiléptek a munkaerőpiacra, de valamilyen motiváció miatt szükségesnek érzik, hogy munka mellett még tanuljanak. Mindenféle tanulási folyamatban rendkívül fontos szerepet töltenek be a pszichológiai tényezők, ezért jelen tanulmányunkban ezen, felnőttkori tanulás pszichológia sajátosságait vázoljuk fel, illetve elemezzük azokat. Tanulmányunk három részből épül fel. Az első részben Carl Rogers munkásságára (Rogers, 2004) alapozva bemutatjuk a felnőttkori tanulás általános jellemzőit. Ehhez szorosan kapcsolódva felvázoljuk azokat a szociális változásokat, melyek a felnőttkor egyes szakaszait jellemzik és alapvetően befolyásolják a felnőttkori tanulás formáit és eredményességét. Tanulmányunk második részében a tanulási folyamatban alanyként résztvevő felnőtt motivációit tárjuk fel. Számba vesszük a szóba jöhető motivációs lehetőségeket. Míg a harmadik részben levonjuk vizsgálódásunk konklúzióit.
Mű típusa: | Könyv része |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig |
Dátum: | 2023 |
ISBN: | 978-963-306-920-2 |
Oldalak: | pp. 72-77 |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78723/ |
Kulcsszavak: | Felnőttoktatás, Tanulás - felnőttek - motiváció |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 77. p. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2023. máj. 22. 13:06 |
Utolsó módosítás: | 2023. máj. 22. 13:06 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78873 |
![]() |
Tétel nézet |