Készségfejlesztő iskolából a munka világába - lehetőségek és támogatás

Magyar Ágoston: Készségfejlesztő iskolából a munka világába - lehetőségek és támogatás. In: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig. pp. 78-85. (2023)

[thumbnail of gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_078-085.pdf] Cikk, tanulmány, mű
gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_078-085.pdf

Letöltés (698kB)

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány célja, hogy betekintést engedjen az értelmileg akadályozott személyek felnőtté válásába a készségfejlesztő iskolai tanulmányoktól elindulva a munkaerő-piaci elhelyezkedés lehetőségei felé. Összefoglalja a készségfejlesztő iskola főbb jellemzőit és feladatait, valamint kitér a munkára nevelés szerepére a kerettantervek tükrében, különös tekintettel a gyakorlati kerettantervekre, melyek a 18 elvégezhető szakmai modult tartalmazzák. A tanulmány fő része az átmenettel foglalkozik, hogy milyen lehetséges utak léteznek a köznevelésből kikerülve egy értelmileg akadályozott fiatal számára. Hol tud elhelyezkedni? Milyen életút várhat rá? Hol és hogyan tájékozódhat a továbbiakról? Számára érthető módon kap-e tájékoztatást? Figyelembe veszik-e, hogy ő mit szeretne? Hol kaphat segítséget? Milyen az ellátórendszer? Hogy működik a pályaorientáció? Ezen a ponton a magyarországi helyzeten túl több kitekintést is tesz a német nyelvterületeken fellelhető jó gyakorlatokra. A köznevelés rendszerének, és annak elhagyásával kapcsolatban áttekinti az ide vonatkozó törvényi hátteret, sorra veszi a témával kapcsolatos főbb fogalmakat. Szól a támogatott döntéshozatalról, a támogatott lakhatásról, önérvényesítésről és utókövetésről. Kitér a munkaerő-piaci elhelyezkedés különböző formáira a védett munkahelyektől a nyílt munkaerő-piacig. Munkáltatói oldalról is megközelíti a kérdést. Mi befolyásolhatja a munkaadót? Milyen engedmények és kötelezettségek vonatkoznak rájuk? Jó példákat is hoz hazai és külföldi gyakorlatból, mely egyesületek, alapítványok, szervezetek segítik az átmenet tervezését és megvalósítását az értelmileg akadályozott személyek önállóbbá válásában.

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
Dátum: 2023
ISBN: 978-963-306-920-2
Oldalak: pp. 78-85
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78723/
Kulcsszavak: Képességfejlesztés, Szellemi fogyatékosok - gyógypedagógia
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 84-85. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 22. 13:11
Utolsó módosítás: 2023. máj. 22. 13:11
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78874
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet