Készségfejlesztő iskolából a munka világába - lehetőségek és támogatás

Magyar Ágoston: Készségfejlesztő iskolából a munka világába - lehetőségek és támogatás. In: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig. pp. 78-85. (2023)

[thumbnail of gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_078-085.pdf] Cikk, tanulmány, mű
gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_078-085.pdf

Download (698kB)

Abstract

A tanulmány célja, hogy betekintést engedjen az értelmileg akadályozott személyek felnőtté válásába a készségfejlesztő iskolai tanulmányoktól elindulva a munkaerő-piaci elhelyezkedés lehetőségei felé. Összefoglalja a készségfejlesztő iskola főbb jellemzőit és feladatait, valamint kitér a munkára nevelés szerepére a kerettantervek tükrében, különös tekintettel a gyakorlati kerettantervekre, melyek a 18 elvégezhető szakmai modult tartalmazzák. A tanulmány fő része az átmenettel foglalkozik, hogy milyen lehetséges utak léteznek a köznevelésből kikerülve egy értelmileg akadályozott fiatal számára. Hol tud elhelyezkedni? Milyen életút várhat rá? Hol és hogyan tájékozódhat a továbbiakról? Számára érthető módon kap-e tájékoztatást? Figyelembe veszik-e, hogy ő mit szeretne? Hol kaphat segítséget? Milyen az ellátórendszer? Hogy működik a pályaorientáció? Ezen a ponton a magyarországi helyzeten túl több kitekintést is tesz a német nyelvterületeken fellelhető jó gyakorlatokra. A köznevelés rendszerének, és annak elhagyásával kapcsolatban áttekinti az ide vonatkozó törvényi hátteret, sorra veszi a témával kapcsolatos főbb fogalmakat. Szól a támogatott döntéshozatalról, a támogatott lakhatásról, önérvényesítésről és utókövetésről. Kitér a munkaerő-piaci elhelyezkedés különböző formáira a védett munkahelyektől a nyílt munkaerő-piacig. Munkáltatói oldalról is megközelíti a kérdést. Mi befolyásolhatja a munkaadót? Milyen engedmények és kötelezettségek vonatkoznak rájuk? Jó példákat is hoz hazai és külföldi gyakorlatból, mely egyesületek, alapítványok, szervezetek segítik az átmenet tervezését és megvalósítását az értelmileg akadályozott személyek önállóbbá válásában.

Item Type: Book Section
Journal or Publication Title: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
Date: 2023
ISBN: 978-963-306-920-2
Page Range: pp. 78-85
Language: Hungarian
Publisher: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Place of Publication: Szeged
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78723/
Uncontrolled Keywords: Képességfejlesztés, Szellemi fogyatékosok - gyógypedagógia
Additional Information: Bibliogr.: p. 84-85. ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
Date Deposited: 2023. May. 22. 13:11
Last Modified: 2023. May. 22. 13:11
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78874

Actions (login required)

View Item View Item