Előre- és visszatekintés: egy súlyosan-halmozottan fogyatékos kliensem életútja környezeti tényezők tükrében

Váróczy Viktória: Előre- és visszatekintés: egy súlyosan-halmozottan fogyatékos kliensem életútja környezeti tényezők tükrében. In: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig. pp. 86-94. (2023)

[thumbnail of gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_086-094.pdf] Cikk, tanulmány, mű
gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_086-094.pdf

Letöltés (717kB)

Absztrakt (kivonat)

Egy súlyosan-halmozottan fogyatékos fiatal felnőtt kliensem gyermekkori életútját járom körbe, különböző fejlődési területekre visszatekintve. A tanulmány multidiszciplináris megközelítéssel íródott, különös tekintettel a korai évekre: fejlődéslélektani hangsúllyal, ötvözve a környezetpszichológiai és a rendszerelméleti tényezőket. Ma már különböző egyezményekhez csatlakozva, mint például a CRPD a lehetőségek, normák adottak, megjelennek általános alapelvek, jogi garanciák, de talán érdekes és fontos az lehet, hogy ezek a koherens, átfogó elgondolások, hogyan jelennek meg konkrétan a gyakorlatban emberi tevékenységeink által. Ugyanakkor nem csak a hogyan kérdésekre keresem a választ, a tanulmány értékét a modern hazai és nemzetközi eredmények beemelése adja, amely vízionál egy minőségi életútkísérést. Az ember mindig valamilyen környezetben él, mely többek között hat közérzetére, viselkedésére, végső soron a fejlődésre. Ugyanakkor az egyes környezetek más-más rendszereket alkotnak, eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek. Közös bennük az ember, aki környezete partnere, aközben maga is egy bonyolult, nyitott, dinamikus, önszabályozó rendszer. Az egyes alapellátásokban a cél az emberre irányul, de más szemlélettel valósul meg. Olvashatunk az inkluzív koragyermekkori nevelés környezeti elemzéséről, egy újfajta felépítésű önreflexiós eszközről, elgondolkodva közben azon, miért fontos az önnevelés, és a csapatmunka. Elemző betekintést kapunk egy ápoló-gondozó otthon strukturális felépítésébe, miközben érzékeljük, hogy az egyes szakmai elvek különbözősége hogyan hat az ott lakó fogyatékos emberekre, és a dolgozói utakra. Mindeközben kirajzolódik bennünk a fogyatékos emberről való gondolkodás sokfélesége, de irányt adnak a „beteg szerep” felülírására modern emberképpel rendelkező előremutató tudományos ismeretek, az épületbiológia, a nevelés humán felfogása vagy a gyermeki agy fejlődésének új ismeretei köréből. Végül konstruktív javaslatok olvashatók, melyek támpontokat kívánnak adni kapcsolati illeszkedéseinkhez, kiemelten fontosan kezelve a korai életéveket, ugyanakkor rávilágítva arra is, hogy életünk nagyobb részét felnőttként éljük le. A kedves Olvasókat szeretném cselekvő jelenlétre, a leírtak adaptivitásra meghívni, hiszen nincs jobb, mint egy jó elmélet, de rajtunk is múlik a változás előidézése.

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
Dátum: 2023
ISBN: 978-963-306-920-2
Oldalak: pp. 86-94
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78723/
Kulcsszavak: Környezetpszichológia, Fogyatékosság - értelmi
Megjegyzések: Bibliogr.: 94. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 22. 13:22
Utolsó módosítás: 2023. máj. 22. 13:22
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78875
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet