Pedagógusok véleménye a fonológiai tudatosságról, a szülő-gyermek beszédfoglalkozásokról írásbeli kikérdezés alapján

Haga Orsolya; Pintér Henriett: Pedagógusok véleménye a fonológiai tudatosságról, a szülő-gyermek beszédfoglalkozásokról írásbeli kikérdezés alapján. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 30-40. (2021)

[thumbnail of ukn_2021_030-040.pdf] Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_030-040.pdf

Letöltés (243kB)

Absztrakt (kivonat)

A fonológiai tudatosság megfelelő fejlettsége feltétele a beszédértésnek, iskolába lépéskor pedig az olvasás elsajátításának, amely valószínűleg függhet a gyermekkel foglalkozó szakember szakmai felkészültségétől is. A gyermekét nevelő szülőnek kedvező lehet, hogy a gyermekével eltöltött idő minőségileg tartalmas és számára is ösztönző legyen. Miközben a beszéd fejlesztésére hazai viszonylatban is számos jó gyakorlat kínálkozik, a szülők ösztönzésére kevés kutatás irányul. Felmerül a kérdés, hogy az óvodásokkal foglalkozó szakemberek mennyire ismerik, illetve mit gondolnak az otthoni környezetben alkalmazható szülő-gyermek foglalkozásokról. Jelen tanulmány célja az óvodapedagógusok beszédről alkotott tudásának, valamint a tervezett, otthoni, családi környezetben végezhető szülő-gyermek foglalkozásokról alkotott véleményének feltérképezése. Ennek vizsgálatához tematikus kvalitatív interjút alkalmaztunk (N = 16). Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az óvodapedagógusok ismerik-e a fonológiai tudatosság fogalmát, illetve milyen beszédfejlesztő programot ajánlanának, amelyet otthon, családi környezetben végezhet a szülő a gyermekével. Eredményeink azt mutatták, hogy az érintett mintában az óvodapedagógusok közel kétharmada részben avagy teljesen ismeri a fonológiai tudatosság fogalmát (N = 11), ugyanakkor egyharmaduk egyáltalán nem hallott még róla (N = 5). Az otthoni környezetben alkalmazható szülő-gyermek beszédfoglalkozás lehetőségében a szülő bevonását, a szülő motiváltságát nevezték meg fontos tényezőnek, a beszéd fejlesztésében a mondóka és vers gyakorlását, a mozgást és a szókincsgyarapító játékok alkalmazását emelték ki. Az eredményekből – figyelembe véve a kutatás kis mintájából adódó korlátokat – két következtetést vonhatunk le: fontos a pedagógussal való szülői együttműködés, valamint a fonológiai tudatosságot a vers- és mondókatanulással lehet kiemelten fejleszteni.

Mű típusa: Könyv része
Rovatcím: Oktatáselmélet
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
Dátum: 2021
Kötet: 14
ISSN: 2062-090X
ISBN: 978-963-306-896-0
Oldalak: pp. 30-40
Sorozat neve: Új kutatások a neveléstudományokban
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/
Kulcsszavak: Anyanyelvi nevelés, Beszédfejlesztés, Fonológiai tudatosság, Szülő-gyermek beszédfoglalkozás
Megjegyzések: Bibliogr.: 40. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 22. 15:29
Utolsó módosítás: 2023. máj. 22. 15:29
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78904
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet