Family as the starting point of education: a research on parents' beliefs

Hercz Mária; Zewude Girum Tareke; Ochieng Peter Okiri; Pozsonyi Ferenc: Family as the starting point of education: a research on parents' beliefs. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 89-100. (2021)

[thumbnail of ukn_2021_089-100.pdf] Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_089-100.pdf

Letöltés (249kB)

Absztrakt (kivonat)

Preparing students for a successful life is one of the main goals of education; however, there are many open issues in this area: for example, who, when, with what and how one should support children in this process. In the multifactorial environment of children, family is in the first place, and the role of positive parenting is beneficial in the early ages. Parental beliefs, attitudes are transferred to their children, although most of the information is encoded. The present paper focuses on the pedagogical aspects of parental thinking to reveal specific characteristics in their view on education. Our research aimed to explore how parents’ mindset could support or retain the development of children’s social entrepreneurial skills and whether they apply positive parenting. We examined the phenomena with a modified version of the ENT-BP1 questionnaire (Angyal & Hercz, 2019)in the school year of 2020/2021. N = 2,276 Hungarian parents completed N = 1,857 copies. Parents’ views were explored indirectly by evaluating statements based on a positive psychological foundation on an intensity scale. The overall reliability of the questionnaire was: Cronbach’s alpha = 0.81 for 96 items, and for the subscales: Cronbach’s alpha = 0.754–0.854 with KMO = 0.707–0.744, and sig = 0.00. The statistical analysis was performed with IBM SPSS 27. Results suggest that parents are aware of the key components of positive parenting and their value; however, the apply only some of them in their everyday practice.

Mű típusa: Könyv része
Rovatcím: Neveléselmélet
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
Dátum: 2021
Kötet: 14
ISSN: 2062-090X
ISBN: 978-963-306-896-0
Oldalak: pp. 89-100
Sorozat neve: Új kutatások a neveléstudományokban
Nyelv: angol
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/
Kulcsszavak: Családi nevelés, Neveléselmélet
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 99-100. ; összefoglalás angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 23. 07:53
Utolsó módosítás: 2023. máj. 23. 07:53
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78908
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet