Hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulása a jelenléti és a távolléti oktatás idején

Engler Ágnes and Antal István and Markos Valéria and Trásy Lilla and Pári András: Hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulása a jelenléti és a távolléti oktatás idején. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 192-207. (2021)

[thumbnail of ukn_2021_192-207.pdf] Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_192-207.pdf

Download (660kB)

Abstract

A világméretű járvány kitörését követően a neveléstudományi vizsgálatok célkeresztjébe került a digitális – más kifejezéssel online vagy távolléti – oktatás, elsősorban didaktikai, oktatás- és nevelésszociológiai aspektusból. Utóbbi kutatásokban a család, a családi háttér, a szülői bevonódás a korábbiaktól (ti. jelenléti oktatás) eltérő figyelmet kapott, hiszen az otthoni tanulás új értelmet nyert az otthonokba beköltöző iskola miatt. A szülő és a pedagógus együttműködése pedig azon túl, hogy teljes mértékben az online térbe helyeződött át, új síkra lépett: a szülők eddig soha nem tapasztalt módon tekinthettek be a tanórai történésekbe, sőt a megfelelő helyszín és az IKT-eszközök biztosításától kezdve, a tananyag megértésén keresztül, a házi feladatok befotózásáig maguk is aktív részeseivé váltak a tanítási-tanulási folyamatnak. Mindezen újkeletű kihívások eredményessége természetesen a családi háttér által biztosított lehetőségek és feltételek függvénye is volt a pedagógusok és az iskola erőfeszítései mellett, tehát a klasszikus nevelésszociológiai tétel (ti. a társadalmi háttér, a szocioökonómiai státusz és az iskolai eredményesség, pályafutás szorosan összefügg) feltételezhetően az iskola falain kívül rekedt oktatásban is érvényesült. Tanulmányunkban a hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulásának jellegzetességeit tártuk fel két különböző vizsgálat adatainak segítségével. Az első kutatás közvetlenül a pandémia kitörése előtt, a jelenléti oktatás idején készült, a másik felmérés az első hullámot követő karantén miatt elrendelt távolléti oktatás tanulságait igyekezett megragadni. A két adatfelvétel szerencsés időzítésének köszönhetően az otthoni tanulást, a szülők bevonódását, a családi háttér által biztosított lehetőségeket hagyományos és atipikus körülmények között vizsgálhattuk a hátrányos helyzetű tanulók és családjaik körében.

Item Type: Book Section
Heading title: Módszertan és digitális technológiák az oktatásban
Journal or Publication Title: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
Date: 2021
Volume: 14
ISSN: 2062-090X
ISBN: 978-963-306-896-0
Page Range: pp. 192-207
Series Name: Új kutatások a neveléstudományokban
Language: Hungarian
Publisher: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
Place of Publication: Szeged
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/
Uncontrolled Keywords: Hátrányos helyzetű fiatalok - nevelés, Digitális oktatás - módszer, Oktatás - számítógép alkalmazása
Additional Information: Bibliogr.: p. 206-207. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
Date Deposited: 2023. May. 23. 09:03
Last Modified: 2023. May. 23. 09:03
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78915

Actions (login required)

View Item View Item