Alkalmazkodási mintázatok a digitális munkarendben

Horváth László: Alkalmazkodási mintázatok a digitális munkarendben. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 239-252. (2021)

[thumbnail of ukn_2021_239-252.pdf] Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_239-252.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A digitális transzformáció hatása már régóta érezhető az oktatási szektorban. Az elmúlt évben a köznevelési intézmények kényszerűen alkalmazkodtak a digitális munkarend sajátosságaihoz. Az iskolabezárások, illetve a digitális munkarend negatív hatásai között említhetjük a tanulmányi elmaradást (learning loss), amely a munkaerőpiacra és így a gazdaságra is kihatással bír. Szintén a negatív hatások közé sorolhatjuk a társas-szocializációs hatások elmaradását (UNESCO, UNICEF, & World Bank, 2021). Több kutatás is foglalkozott már a magyar köznevelés tapasztalataival (Engler et al., 2021; Fekete M., 2020; Fekete & Porkoláb, 2020; Nahalka, 2021; Polónyi, 2021;). Mindezek alapján fontos kérdés, hogy az intézmények hogyan viselkedtek ebben a helyzetben, milyen alkalmazkodási stratégiákat valósítottak meg. Kutatásunkban egy országos projekt hatásméréséhez kapcsolódóan mértük fel 2020 májusában hátrányos helyzetű térségekben működő általános iskolák pedagógusai körében a digitális munkarendre való átállás tapasztalatait egy online kérdőív segítségével. A tisztított adatbázisban 343 intézmény 4028 pedagógusának válaszai szerepelnek. A demográfiai kérdések mellett felhasználtuk a pedagógusok digitális kompetenciáját mérő DigCompEdu-kérdőívet (Redecker & Punie, 2017), illetve saját fejlesztésű kérdéseket tettünk fel a digitális munkarend megvalósításával kapcsolatosan. A kutatás során létrehozott keretrendszer a megküzdési stratégiák analógiája alapján írja le az elsődleges pedagógiai reakciókat a pedagógiai gyakorlat változása, a rendelkezésre álló előfeltételek, illetve a pedagógusok digitális kompetenciája és a diákok elérése tükrében.

Mű típusa: Könyv része
Rovatcím: Módszertan és digitális technológiák az oktatásban
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
Dátum: 2021
Kötet: 14
ISSN: 2062-090X
ISBN: 978-963-306-896-0
Oldalak: pp. 239-252
Sorozat neve: Új kutatások a neveléstudományokban
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/
Kulcsszavak: Digitális munkarend, Pedagógiai kutatás, Világjárvány - 2020-2021, Digitális oktatás - módszer, Oktatás - számítógép alkalmazása, Hátrányos helyzetű fiatalok - nevelés, Kérdőíves felmérés
Megjegyzések: Bibliogr.: 252. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 23. 09:47
Utolsó módosítás: 2023. máj. 23. 09:47
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78918
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet