Milyen lenne az ideális elektromos autó? : preferenciák fontosságának mérése Choice Based Conjoint elemzéssel = What would the ideal electric car would be? : measuring the importance of preferences using Choice Based Conjoint analysis

Vereckei-Poór Bence; Ujházi Tamás: Milyen lenne az ideális elektromos autó? : preferenciák fontosságának mérése Choice Based Conjoint elemzéssel = What would the ideal electric car would be? : measuring the importance of preferences using Choice Based Conjoint analysis.

[thumbnail of reziliens_marketing_2023_373-386.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
reziliens_marketing_2023_373-386.pdf

Letöltés (439kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A mindennapi közlekedés elengedhetetlen része a teljes életnek, azonban környezetünk védelme, kiváltképpen a szén-dioxid kibocsátásunk minimalizálása érdekében szükséges a változás, amelyet fogyasztásunk szerkezetének újragondolásával tudunk elérni. Az autóipar, ezen igény kielégítésére, ma már a személyi közlekedésben tömegek számára is elérhető alternatívát, az elektromos autót kínálja, amely a működése közben nem juttat károsanyagot a levegőbe. Számos gátló tényezője van ezen innováció terjedésének Magyarországon is. Hiába a technika használatával járó kedvezmények, az ár, a technika korlátaiból adódó relatív alacsony hatótáv, és a megszokotthoz képest szűk kínálat miatt csak bizonyos szegmenseket képes elérni. Kutatásunkban ezért a fogyasztók elektromos autó preferenciáit vizsgáltuk kiválasztás alapú conjoint elemzéssel, továbbá legjobb – legrosszabb skálázás módszerével feltérképeztük N=206 válaszadónk kapcsolódó márkapreferenciáit. Eredményeinkből kiderül, hogy az ár, a kivitel és a hatótáv rendelkezik a legnagyobb relatív fontossággal a döntéshozatal során. A leginkább preferált márkák pedig a Tesla és az Audi. A vizsgálathoz használt termékjellemzők különböző szintjeinek elemzése során kapott becsült részhasznosságok segítségével pedig körvonalazzuk a válaszadóink számára leginkább vonzó elektromos autót. It cannot be disputed that everyday transport is an essential part of life, but in order to protect our environment, especially to minimize our carbon dioxide emissions, change is necessary, which we humans can achieve by rethinking the structure of our consumption. To satisfy this demand, the automobile industry offers an alternative in personal transport too, which is available to the masses, the electric car, that does not exhaust harmful gases into the air during operation. There are multiple factors preventing the spread of this innovation in Hungary as well. Despite the discounts associated with the use of the technology, it is only able to reach certain segments due to the price, the relatively low range resulting from the limitations of the technology, and the tight supply of cars compared to usual. In our research, we therefore examined consumers' electric car preferences using selection-based conjoint analysis, and also mapped the related brand preferences of our N=206 respondents using the best – worst scaling method. Our results show that price, design and range have the greatest relative importance during decision-making. The most preferred brands are Tesla and Audi. And with the help of the estimated subutilities obtained during the analysis of the different levels of the product characteristics used for the study, we outline the most attractive electric car for our respondents.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Reziliens marketing : válaszok változó kihívásokra
Dátum: 2023
ISBN: 978-963-306-960-8
Oldalak: pp. 373-386
Nyelv: magyar , angol
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar
Kiadás helye: Szeged
Konferencia neve: Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXIX. Nemzetközi Konferencia
Konferencia típusa: Konferencia
Helyszin: Szeged
Dátum: 2023. augusztus 23-25.
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/84702/
DOI: 10.62561/EMOK-2023-30
Kulcsszavak: Elektromos autó, Fogyasztói magatartás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 384-386. ; ill. ; összefoglalás angol és magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.02. Közgazdasági és gazdálkodástudományok
Feltöltés dátuma: 2024. máj. 03. 13:56
Utolsó módosítás: 2024. máj. 13. 08:59
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/84797
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet