Analyzing the models of consumer acceptance of technology from the perspective of preparedness for autonomous vehicles

Ujházi Tamás; Prónay Szabolcs; Majó-Petri Zoltán; Lukovics Miklós: Analyzing the models of consumer acceptance of technology from the perspective of preparedness for autonomous vehicles.

[thumbnail of green_and_digital_transitions_2024_010-023.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
green_and_digital_transitions_2024_010-023.pdf

Letöltés (647kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

In our study, we review the framework of questionnaire research methods suitable for analyzing the consumer acceptance of vehicle industry innovations, more specifically, of autonomous vehicles. Our aim is to identify the most widely used research models and examine which variables affect consumer acceptance of self-driving technologies to the greatest extent. The various modified versions of the TAM and UTAUT models are the most commonly used models to address the topic in the literature. Both models are characterized by the attempt to predict a consumer’s behavioral intention based on the specificities of a technology. Due to the difficulties of prior testing of self-driving technologies, it is worth reviewing these methods from the aspect of how suitable they are for capturing the consumer acceptance of this technology and through what adaptation measures. We do not aim to question the validity of researching the topic by questionnaire surveys, but we find it important to emphasize the significance of cautious adaptation. In the present paper, we intend to provide a methodological basis for future research related to autonomous technology by revising the TAM and UTAUT methods.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Green and Digital Transitions: Global Insights into Sustainable Solutions
Dátum: 2024
ISBN: 978-963-306-972-1
Oldalak: pp. 10-23
Nyelv: angol
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
Kiadás helye: Szeged
Konferencia neve: Decades of crises: from competitiveness to resilience via the bumpy road of sustainability
Konferencia típusa: Konferencia
Helyszin: Szeged
Dátum: 2023. április 14-15.
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/84842/
DOI: 10.14232/gtk.gdtgiss.2024.1
Kulcsszavak: Fogyasztói magatartás - önvezető jármű - kutatás, Közvéleménykutatás - kérdőíves módszer
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 19-23. ; ill. ; összefoglalás angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.02. Közgazdasági és gazdálkodástudományok
Feltöltés dátuma: 2024. máj. 08. 08:00
Utolsó módosítás: 2024. máj. 08. 08:00
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/84843
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet