Németh Gerda: A közösségi média hatása az evészavarokra és a kapcsolódó testképzavarra. In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (11) 1. pp. 43-78. (2024)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
impulzus_011_001_003.pdf Letöltés (414kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A kutatási eredmények azt mutatják, hogy az evészavarok kialakulásában fontos szerepet játszanak a biológiai, pszichológiai és szociokulturális tényezők. A társadalmi hatások egyik legkiemelkedőbb területe a média, ahol nagy hangsúly helyeződik a testsúlyra, testalakra és általánosságba véve a külsőre. Kutatásom célja az volt, hogy feltérképezzem a közösségimédia-használat és az evészavarok közötti kapcsolatot, különös tekintettel az evészavarok egyik magtünetére, a testképzavarra. A kutatás online térben zajlott egy ott elérhető, hozzáférés alapú kérdőívcsomag segítségével, melyet bárki kitölthetett, aki betöltötte 18. életévét. Összesen 122 fő vett részt a kutatásban (33,6% férfi, 66,4% nő). A kutatásban a legfiatalabb kitöltő 18 éves, míg a legidősebb 73 éves (M = 30,72, SD = 11,38) volt. A kérdőívcsomag tartalmazta többek között a Bergen Közösségimédia-Függőségi Kérdőívet, Evési Zavar Kérdőívet, SCOFF Kérdőívet, Testi Attitűdök Tesztjét, Vonzóságról Alkotott Hiedelmek Skála átdolgozott változatát és az 5 tételes WHO Jól-lét Kérdőívet, továbbá demográfiai kérdéseket. Eredményeim alapján a közösségimédia-használatnak direkt és indirekt hatása volt mind az evészavarra, mind a testképzavarra utaló tünetekre. Ugyanakkor az életkor nem mutatott kapcsolatot a két említett változóval, továbbá a nemek esetében is csak részben sikerült igazolni a hipotézisem, ugyanis bár az evészavarra utaló tünetek nem feltétlen jelennek meg jobban nőknél, az evészavarra utaló rizikótényezők igen. Az eredményeimből arra következtethetünk, hogy bár számos tényező hat az evészavarok és a testképzavar kialakulására, ezek közül a közösségimédiahasználat kiemelkedő rizikótényező lehet, ennek vizsgálata elengedhetetlen a prevenció és a kezelések hatékony fejlesztéséhez és kialakításához.
| Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
|---|---|
| Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok |
| Dátum: | 2024 |
| Kötet: | 11 |
| Szám: | 1 |
| ISSN: | 2064-9258 |
| Oldalak: | pp. 43-78 |
| Nyelv: | magyar |
| Kiadó: | SZTE BTK Pszichológiai Intézet |
| Kiadás helye: | Szeged |
| Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/89009/ |
| Kulcsszavak: | Táplálkozási zavarok, Testképzavar, Pszichológia, Közösségi média hatása, Kérdőíves kutatás, Társadalomlélektan, Mentálhigiéné, Egészségpszichológia |
| Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 61-67. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
| Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia |
| Feltöltés dátuma: | 2025. nov. 17. 08:15 |
| Utolsó módosítás: | 2025. nov. 17. 08:30 |
| URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/89022 |
![]() |
Tétel nézet |

