Az önkéntes egyszerűsítők fogyasztói magatartása : az ökofalvak esete

Dudás Katalin; Szakó Tímea: Az önkéntes egyszerűsítők fogyasztói magatartása : az ökofalvak esete.

[thumbnail of marketing_megujulas_180-191.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
marketing_megujulas_180-191.pdf

Letöltés (328kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány azokat a fogyasztókat mutatja be, akik önkéntesen, szabad akaratukból korlátozzák fogyasztásukat, kevesebbet vásárolnak, mint hasonló anyagi körülmények között élő társaik. Kilépnek tehát a mai fogyasztói társadalom logikájából, „jóllétüket” és boldogságukat nem feltétlenül anyagi javak birtoklásán keresztül remélik, és teszik ezt elsősorban ökológiai és társadalmi fenntarthatósággal kapcsolatos motivációktól vezérelve. Őket nevezi a szakirodalom önkéntes egyszerűsítőknek (voluntary simplifiers), és fogyasztói magatartásuk, motivációik bemutatásával ma már számos publikáció foglalkozik. E tanulmányban a nemzetközi szakirodalom alapján bemutatásra kerül az önkéntes egyszerűsítés, mint fogyasztói magatartás, a mögöttes motivációk és a magatartást befolyásoló demográfiai, pszichográfiai és egyéb tényezők. Az önkéntes egyszerűsítők tábora ma még nagyon kicsi, képviselőinek megtalálása, elérése igen nehézkes. Tanulmányunk második részében azt mutatjuk be, hogy az ún. ökofalvak lakossága mennyiben tekinthető önkéntes egyszerűsítőnek, legalábbis ami a falvak központi elképzeléseit, terveit illeti. Kutatási módszerül feltáró jelleggel ökofalvak internetes oldalainak tartalomelemzését választottuk, és 5 magyar ökofalu weboldalai kerültek értékelésre. A kutatás eredményei alapján következtetésként levonható, hogy az ökofalvak életmódja megfelel az önkéntes egyszerűsítés követelményeinek, tehát lakói releváns mintának tekinthetők.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: „Marketing megújulás” : Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája előadásai
Dátum: 2014
ISBN: 978-963-306-312-5
Oldalak: pp. 180-191
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/57388/
Kulcsszavak: Fogyasztói magatartás, Fenntartható fogyasztás, Ökológia, Környezetvédelem, Településfejlesztés, Vidékfejlesztés
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 189-191. ; összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. máj. 27. 08:27
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:52
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57653
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet