A csoportközi értékelés mint a csoporttrauma érzelmi feldolgozásának indikátora a nemzeti történelem elbeszéléseiben

Csertő István; László János: A csoportközi értékelés mint a csoporttrauma érzelmi feldolgozásának indikátora a nemzeti történelem elbeszéléseiben.

[thumbnail of msznykonf_008_211-222.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
msznykonf_008_211-222.pdf

Letöltés (115kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Egy hosszmetszeti tartalomelemzéses vizsgálatban a csoportközi értékelés mintázatait tártuk fel 1920 és 2000 között kiadott magyar középiskolai történelemtankönyvek trianoni békeszerzdésrl szóló narratíváiban. A történelmi id elrehaladtával változó narratív konstrukciókban a küls és a saját csoportra vonatkozó értékelések olyan eloszlási mintázatait tártuk fel három szemantikai dimenzióban, amelyek a pozitív csoportidentitást fenyeget traumatikus esemény érzelmi feldolgozására jellemzek. A szövegelemzést a NARRCAT (Narrative Psychological Content Analytical Tool) számítógépes tartalomelemz eszköz csoportközi értékelés moduljával végeztük, melyet a PTE Pszichológiai Intézet és az MTA Pszichológiai Kutatóintézet közös narratív pszichológiai kutatócsoportja fejlesztett ki. A komplex elemzeszköz a NooJ nyelvtechnológiai rendszerben mködik, amely lehetvé teszi meghatározott, szószint feletti nyelvi alakzatok azonosítását nagy terjedelm szövegbázisokban.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia
Dátum: 2011
Kötet: 8
ISBN: 978-963-306-121-3
Oldalak: pp. 211-222
Konferencia neve: Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia (8.) (2011) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/58549/
Kulcsszavak: Nyelvészet - számítógép alkalmazása
Megjegyzések: Bibliogr.: 222. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2019. jún. 24. 11:35
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 11:50
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58803
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet