Kutatási készségek formatív értékelése a természettudományos tanórákon.
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
pek_2015_066-067.pdf Letöltés (374kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A természettudományos nevelés fejlesztésére vonatkozó ajánlások között az utóbbi években egyre inkább előtérbe kerül a kutatás alapú természettudományos nevelés (inquiry based science education – IBSE), ami az induktív megismerést előtérbe helyező, a tanulók aktivitására épülő, a tudományos vizsgálódás készségeit fejlesztő kutatás alapú tanulást helyezi középpontba. A szimpózium egy nemzetközi projekthez, a SAILS projekthez kapcsolódik, mely a kutatás alapú tanuláshoz szükséges készségek tanórai fejlesztésére és azok értékelésének lehetőségéire irányul. A projekt keretében olyan tanegységek kidolgozására került sor, amelyek beépíthetők a 12‒18 éves korosztály természettudományos tanóráiba, illetve a tantárgyi tartalmak elsajátításán túl gondolkodási, kutatási készségeket (pl. hipotézisalkotás, vizsgálat tervezése, változók azonosítása, adatok elemzése, értelmezése, együttműködés, kommunikáció) fejlesztenek. A tanegységek tanári segédanyagai a kutatási készségek formatív értékelésére vonatkozó ajánlásokat is tartalmaznak, többek között a készségek szintjének megítélését segítő rangskálát (l. rubric-módszer). A tanegységeket valós tantermi körülmények között próbálták ki tanárok és tanárjelöltek, valamint tapasztalataikat előre meghatározott szempontok szerint készülő esettanulmányokban foglalták össze. A szimpózium célja, hogy az esettanulmányokon keresztül összegezze a kutatási készségek formatív értékelésére vonatkozó tapasztalatokat. Az első előadás a képességfejlesztés és a formatív értékelés kapcsolatának elemzése mellett gyakorlati példákkal mutatja be az értékelés eszközeit, módszereit. A második előadás a kémiai reakciók sebességével foglalkozó tanegység középiskolások szakköri foglalkozásán történő kipróbálásáról számol be. A harmadik előadás a kutatási készségek fejlesztésének és értékelésének kérdéseit tárgyalja az általános iskolai biológiatanításban. A negyedik előadás olyan fizika szakos tanárjelöltek tapasztalatait elemzi, akik gyakorlótanításuk során kipróbálták a kutatás alapú tanulás módszerét. A szimpózium előadásai felhívják a figyelmet a természettudományos gondolkodás, a tudományos megismerés fejlesztésének fontosságára a természettudományok tanítása során. A kutatás alapú tanórák szervezésére, lebonyolítására és a tanulói teljesítmények formatív értékelésre vonatkozó tapasztalatok jól hasznosíthatók a tanárképzésben és a továbbképzésekben.
Mű típusa: | Konferencia vagy workshop anyag |
---|---|
Rovatcím: | Szimpózium |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Pedagógiai Értékelési Konferencia |
Dátum: | 2015 |
Kötet: | 13 |
Oldalak: | pp. 66-67 |
Konferencia neve: | Pedagógiai Értékelési Konferencia (13.) (2015) (Szeged) |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/59488/ |
Kulcsszavak: | Természettudomány tanítása - előadáskivonat, Természettudományos nevelés - előadáskivonat, Értékelés - pedagógiai - előadáskivonat |
Megjegyzések: | Összefoglalás magyar nyelven |
Feltöltés dátuma: | 2019. szep. 10. 08:56 |
Utolsó módosítás: | 2022. nov. 08. 11:54 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/61188 |
Tétel nézet |