Énmegjelenítési stratégiák egyetemisták körében : egy pilot kutatás eredményeiről

Szabó Éva: Énmegjelenítési stratégiák egyetemisták körében : egy pilot kutatás eredményeiről. In: Jelentés és nyelvhasználat, (8) 1. pp. 1-21. (2021)

[thumbnail of jelentes_2021_001-021.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
jelentes_2021_001-021.pdf

Letöltés (377kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban egy pilot kutatás részeredményeit ismertetem, amelyben egyetemisták énmegjelenítési/benyomáskeltési stratégiáit vizsgálom. A szociálpszichológiai megközelítések habár eltérő módon definiálják az énmegjelenítést/benyomáskeltést a tudatosság tekintetében, mégis egyöntetűen stratégiákat rendelnek a jelenséghez (Goffman 1959; Schlenker 1980; Jones–Pittman 1982; Leary–Kowalski 1990; Leary 1995). A pilot kutatás elsődleges célja az, hogy a szociálpszichológiai és a pragmatikai megközelítéseket ötvözve létrehozzon egy olyan tesztet, amely alkalmas az énmegjelenítés/benyomáskeltés vizsgálatára. A dolgozatban a magyar anyanyelvű egyetemi hallgatók számára létrehozott, az énmegjelenítési stratégiákat vizsgáló nyílt végű diskurzuskiegészítéses teszt adatgyűjtési módszert ismertetem, illetve annak metodológiai problémáit járom körül. A pilot teszt eredményei alapján megállapítható, hogy egy szituációban nem megjósolhatóak a stratégiák, hanem a különböző társas interakciók esetében vannak kevésbé vagy inkább preferált metódusok, melyeket meghatároznak a benyomáskeltés mögött meghúzódó lehetséges motivációk, az arculatfenyegetettség mértéke, a szociológiai és szociokulturális változók.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Jelentés és nyelvhasználat
Dátum: 2021
Kötet: 8
Szám: 1
ISSN: 2064-9940
Oldalak: pp. 1-21
Nyelv: magyar
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/73787/
DOI: 10.14232/JENY.2021.1.1
Kulcsszavak: Szociálpszichológia, Pragmatika
Megjegyzések: Bibliogr. : p. 17-19. ; összefoglalás magyar nyelven
Feltöltés dátuma: 2021. nov. 15. 08:04
Utolsó módosítás: 2022. jan. 17. 11:08
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/73877
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet