The appearance of cross-linguistic influence in the speech of a multilingual child

Furus Javier: The appearance of cross-linguistic influence in the speech of a multilingual child. In: EduLingua, (3) 1. pp. 31-51. (2017)

[thumbnail of edulingua_2017_001_031-051.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
edulingua_2017_001_031-051.pdf

Letöltés (623kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

This paper explores the language usage of a multilingual child, Clau, who speaks English and Hungarian and has receptive skills in Spanish. Several utterances of cross-linguistic influence (CLI) can be found in his speech that need further exploration. The source of Clau’s mixed utterances is analysed by looking into parental strategies used by his parents, applying a speech production model on his speech and looking for the source language of the CLI in his speech. Parental strategies are examined because they facilitate code-switching (CS) in the child’s speech as his parents mostly rely on the move on strategy which enforces the child’s multilingual self and encourages CS. Clau’s speech is analyzed through a speech production model proposed by Green (1986) and the analysis proves that his dominant language is English and that it is a language that is always in an active state in his mind. Furthermore, the utterances produced by Clau are also analyzed by looking for different levels of transfer, like item, system and overall transfer, and through the application of the theory of iconicity. These transfers prove that the dominant language of Clau is English, as in his Hungarian speech he mostly uses that language as his source of word and structural borrowings.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Rovatcím: Tanulmányok/ articles
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: EduLingua
Dátum: 2017
Kötet: 3
Szám: 1
ISSN: 2415-945X
Oldalak: pp. 31-51
Nyelv: angol
Kiadó: LoGoS Kutatócsoport Szegedi Tudományegyetem, Angoltanár-képző és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/53843/
DOI: 10.14232/edulingua.2017.1.3
Kulcsszavak: Idegen nyelv tanulása - pszicholingvisztika, Többnyelvűség - szociolingvisztika - Európa
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 50-51. ; összefoglalás angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
06. Bölcsészettudományok
06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom
Feltöltés dátuma: 2018. ápr. 13. 15:30
Utolsó módosítás: 2025. jún. 20. 10:50
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/53883
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet