Nóbik Attila: Identitásképzés és történeti emlékezet dualizmus kori tanítóképzős neveléstörténeti tankönyveinkben. In: Módszertani közlemények, (61) 3. pp. 80-94. (2021)
Cikk, tanulmány, mű
modszertani_061_003_080-094.pdf Letöltés (184kB) |
Absztrakt (kivonat)
A dualizmus kori neveléstörténeti tankönyveinket számos vonásuk kapcsolja a magyar neveléstörténet-írás más korszakaiban született tankönyvekhez (Nóbik, 2017). Van azonban két olyan vonásuk, amelyek, ha nem is kizárólagosan erre a korszakra jellemzőek, de előfordulásuk ebben az időszakban a legerősebb. Az egyik a múlt, a közelmúlt és a jelen egy történetben történő összefoglalása, amelyben a közelmúlt és a jelen a történet nagyobb részét foglalja el. A másik a kortárs klasszikus integrálása a történetbe. Tanulmányomban a fent említett jellegzetességeket mutatom be. A magyar neveléstörténet-írás kialakulásának rövid ismertetése után a történelem és a jelenkor közötti határok elmosására, valamint a „kortárs klasszikusok” szerepére vonatkozó példákat ismertetek. A tanulmány utolsó részében a klasszikusok identitásképző szerepe, valamint az emlékezet kutatásának néhány eredménye segítségével igyekszem magyarázatot adni az elemzett jelenségekre.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Rovatcím: | Tanulmányok |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Módszertani közlemények |
Dátum: | 2021 |
Kötet: | 61 |
Szám: | 3 |
ISSN: | 2063-3734 |
Oldalak: | pp. 80-94 |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/74680/ |
Kulcsszavak: | Neveléstörténet, Tanítóképzés - Magyarország - 19. sz. |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 93-94. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány 06. Bölcsészettudományok 06. Bölcsészettudományok > 06.01. Történettudomány és régészet |
Feltöltés dátuma: | 2022. már. 31. 15:36 |
Utolsó módosítás: | 2022. már. 31. 15:36 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74842 |
Tétel nézet |