Kajzinger Róbert; Nagy Marianna; Garaj Zsuzsanna: Sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióinak összehasonlítása. In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (2) 1. pp. 1-12. (2015)
Cikk, tanulmány, mű
impulzus_002_001_004.pdf Letöltés (210kB) |
Absztrakt (kivonat)
A kognitív képességek sakkban betöltött szerepe a mai napig nem tisztázott, és számos tudományos vizsgálat foglalkozik a témával. Kutatásunkban sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióit mértük fel és hasonlítottuk össze. A felmérésben 32 tanuló vett részt, 16 nem sakkozó (10 fiú, 6 lány, átlag életkor: 10,56 év; szórás: 0,51), és 16 sakkot tanuló diák (9 fiú, 7 lány, átlag életkor 10,44; szórás: 0,51). Valamennyi gyermek negyedik osztályos. A vizsgálat során a végrehajtó funkciókat (Betű- és Szemantikus fluencia teszt), a komplex munkamemóriát (Hallási mondatterjedelem teszt), valamint a munkamemória verbális (Számterjedelem teszt) és vizuális komponenseit (Mintakiválasztás teszt) mérő tesztbattériát alkalmaztunk. Eredményeink alapján nincs különbség a két csoport teljesítményében sem a végrehajtó, sem a komplex munkamemória, sem a vizuális és verbális rövidtávú emlékezeti funkciók tekintetében.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok |
Dátum: | 2015 |
Kötet: | 2 |
Szám: | 1 |
ISSN: | 2064-9258 |
Oldalak: | pp. 1-12 |
Nyelv: | magyar |
Befoglaló mű URL: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75121/ |
Kulcsszavak: | Pszichológia - kognitív |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 11-12. ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia |
Feltöltés dátuma: | 2022. ápr. 06. 14:19 |
Utolsó módosítás: | 2022. ápr. 06. 14:45 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75138 |
Tétel nézet |