Sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióinak összehasonlítása

Kajzinger Róbert; Nagy Marianna; Garaj Zsuzsanna: Sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióinak összehasonlítása. In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (2) 1. pp. 1-12. (2015)

[thumbnail of impulzus_002_001_004.pdf] Cikk, tanulmány, mű
impulzus_002_001_004.pdf

Letöltés (210kB)

Absztrakt (kivonat)

A kognitív képességek sakkban betöltött szerepe a mai napig nem tisztázott, és számos tudományos vizsgálat foglalkozik a témával. Kutatásunkban sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióit mértük fel és hasonlítottuk össze. A felmérésben 32 tanuló vett részt, 16 nem sakkozó (10 fiú, 6 lány, átlag életkor: 10,56 év; szórás: 0,51), és 16 sakkot tanuló diák (9 fiú, 7 lány, átlag életkor 10,44; szórás: 0,51). Valamennyi gyermek negyedik osztályos. A vizsgálat során a végrehajtó funkciókat (Betű- és Szemantikus fluencia teszt), a komplex munkamemóriát (Hallási mondatterjedelem teszt), valamint a munkamemória verbális (Számterjedelem teszt) és vizuális komponenseit (Mintakiválasztás teszt) mérő tesztbattériát alkalmaztunk. Eredményeink alapján nincs különbség a két csoport teljesítményében sem a végrehajtó, sem a komplex munkamemória, sem a vizuális és verbális rövidtávú emlékezeti funkciók tekintetében.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok
Dátum: 2015
Kötet: 2
Szám: 1
ISSN: 2064-9258
Oldalak: pp. 1-12
Nyelv: magyar
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75121/
Kulcsszavak: Pszichológia - kognitív
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 11-12. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2022. ápr. 06. 14:19
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 06. 14:45
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75138
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet