Sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióinak összehasonlítása

Kajzinger Róbert and Nagy Marianna and Garaj Zsuzsanna: Sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióinak összehasonlítása. In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (2) 1. pp. 1-12. (2015)

[thumbnail of impulzus_002_001_004.pdf] Cikk, tanulmány, mű
impulzus_002_001_004.pdf

Download (210kB)

Abstract

A kognitív képességek sakkban betöltött szerepe a mai napig nem tisztázott, és számos tudományos vizsgálat foglalkozik a témával. Kutatásunkban sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióit mértük fel és hasonlítottuk össze. A felmérésben 32 tanuló vett részt, 16 nem sakkozó (10 fiú, 6 lány, átlag életkor: 10,56 év; szórás: 0,51), és 16 sakkot tanuló diák (9 fiú, 7 lány, átlag életkor 10,44; szórás: 0,51). Valamennyi gyermek negyedik osztályos. A vizsgálat során a végrehajtó funkciókat (Betű- és Szemantikus fluencia teszt), a komplex munkamemóriát (Hallási mondatterjedelem teszt), valamint a munkamemória verbális (Számterjedelem teszt) és vizuális komponenseit (Mintakiválasztás teszt) mérő tesztbattériát alkalmaztunk. Eredményeink alapján nincs különbség a két csoport teljesítményében sem a végrehajtó, sem a komplex munkamemória, sem a vizuális és verbális rövidtávú emlékezeti funkciók tekintetében.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok
Date: 2015
Volume: 2
Number: 1
ISSN: 2064-9258
Page Range: pp. 1-12
Language: Hungarian
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75121/
Uncontrolled Keywords: Pszichológia - kognitív
Additional Information: Bibliogr.: p. 11-12. ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.01. Psychology
Date Deposited: 2022. Apr. 06. 14:19
Last Modified: 2022. Apr. 06. 14:45
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75138

Actions (login required)

View Item View Item