Máshogy mondom, jobban megjegyzed? : a kommunikációs helyzet osztenzivitásának hatása a munkamemória-teljesítményre

Turcsik Ádám; Farkas Gabriella; Janacsek Karolina; Németh Dezső: Máshogy mondom, jobban megjegyzed? : a kommunikációs helyzet osztenzivitásának hatása a munkamemória-teljesítményre. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012. pp. 87-96. (2012)

[thumbnail of szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2012_087-096.pdf] Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2012_087-096.pdf

Letöltés (826kB)

Absztrakt (kivonat)

A kutatás központi kérdése, hogy a kísérletvezető vagy vizsgálatvezető kommunikációs stílusa befolyásolhatja-e a pszichológiai tesztelés és a pszichodiagnosztika eredményeit. Mindennek elméleti hátteréül a természetes pedagógia elmélete szolgál. A kísérlet 36 fős mintán vizsgálja, hogy a hallási mondatterjedelem teszt esetében van-e a munkamemória-teljesítményre gyakorolt hatása annak, hogy mennyire osztenzív-kommunikatív a kísérletvezető stílusa. Az eredmények szerint a legkevésbé osztenzív-kommunikatív feltétel magasabb teljesítményt facilitál a közepesen és a leginkább osztenzív-kommunikatív feltételhez képest. Emellett az is kiderült, hogy Big Five Kérdőíven elért emocionális kontroll pontszám függvénye, hogy a résztvevő teljesítménye mennyire követi a fent leírt hatást. Az eredmények részben igazolják a természetes pedagógia szerepét a munkamemória-tesztek esetében, további kutatások szükségesek a pontos elméletalkotáshoz. A kutatás rávilágított arra, hogy a pszichodiagnosztikában és a kísérleti pszichológiában használt verbális tesztek alkalmazásakor a vizsgálatvezető személye és kommunikációs stílusa jelentősen befolyásolhatja a teszteredményeket, diagnózist.

Mű típusa: Könyv része
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012
Dátum: 2012
ISSN: 1789-6061
ISBN: 978 963 9927 56 8
Oldalak: pp. 87-96
Sorozat neve: Szegedi pszichológiai tanulmányok
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75315/
Kulcsszavak: Kommunikáció, Memória, Pedagógia, Pszichológia
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 95-96. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2022. ápr. 19. 14:40
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 19. 14:40
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75363
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet