Iskola a COVID után : Ivan Illich A társadalom iskolátlanítása című vitairatának aktualitásáról

Mitnyán Lajos: Iskola a COVID után : Ivan Illich A társadalom iskolátlanítása című vitairatának aktualitásáról. In: Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, (2) 1. pp. 53-65. (2022)

[thumbnail of kozossegi_kapcsolodasok_2022_001_053-065.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
kozossegi_kapcsolodasok_2022_001_053-065.pdf

Letöltés (384kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Ha 2022-ben újraolvassuk Ivan Illich Die Entschulung der Gesellschaft. Eine Streitschrift című, híres-hírhedt vitairatát az iskoláról, önkéntelenül is felmerül a kérdés, változtatna-e valamit az osztrák-amerikai filozófus és teológus az ott felvázolt, de ma is épp oly radikálisnak ható nézetein? Ha ő is átélte volna a pandémiát, és szembesülnie kellett volna azokkal a kihívásokkal, melyek próbatételek sokasága elé állították az általa „szabályiskolának” nevezett tradicionális iskolarendszert, revideálná-e, és ha igen, mennyiben, zavarba ejtő oktatásfilozófiáját? Ivan Illich hiperidealista, provokatív, de nagyon is elgondolkodtató elképzeléseivel a tradicionális iskoláztatás dilemmáit tematizálja: pl. a. „szabályiskolákat” uraló teljesítménykényszert, a konzumidiotizmusra nevelést, a társadalmi egyenlőtlenségek elmélyülését, a végeláthatatlan kontraszelekciót stb. A pandémia két évének status quo-ja olyan helyzetet teremtett, amelyben a „szabályiskolák” mintegy adaptációs készségüket bizonyítva megpróbálhattak „nem-szabályiskolákként” működni. A tanulmány arra tesz kísérletet, hogy ezen időszak tapasztalatait figyelembe véve újraolvassa és -értékelje Illich némileg kombattáns oktatásfilozófiai nézeteit, és szemügyre vegye, hogy a rendszer szintű online térben zajló oktatás tapasztalatai igazolják vagy megcáfolják a filozófus elképzeléseit. If we read Ivan Illich's notorious study about the school "Die Entschulung der Gesellschaft" again in 2022, it involuntarily raises the question of whether the AustrianAmerican philosopher and theologian would change anything about the views outlined there. But the text still has an effect today still as radical as 50 years ago. If he too had survived the pandemic and faced the challenges that plagued the traditional school system, which he called 'norm school', would he have revised his embarrassing educational philosophy, and if so, to what extent? With his hyper-idealistic, provocative, but very thought-provoking ideas, Ivan Illich addresses the dilemmas of traditional school education: e.g. the performance constraints, the "regular schools", education to become consumer idiots, deepening social inequalities, endless contraselection, etc. The status quo of the two years of the pandemic created a situation where 'mainstream schools' could try to act as 'special schools' by demonstrating their adaptability. The study seeks to re-read and reassess Illich's somewhat combative philosophical views on education in the light of the experiences of the time and examine whether the experience of teaching in a systems-level online space confirms or refutes the philosopher's ideas.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: The school after the Covid : about the topicality of the work Deschooling by Ivan Illich
Rovatcím: Oktatás
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról
Dátum: 2022
Kötet: 2
Szám: 1
ISSN: 2786-3484
Oldalak: pp. 53-65
Nyelv: magyar , angol
Közreműködők:
Közreműködés
Név
NEM RÉSZLETEZETT
Illich Ivan
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/77822/
DOI: 10.14232/kapocs.2022.1.53-65
Kulcsszavak: Oktatásfilozófia, Társadalomfilozófia, Oktatáspszichológia, Kultúrfilozófia, Kulturális antropológia, Tudásszociológia
Megjegyzések: Bibliogr.: 65. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.04. Szociológia
06. Bölcsészettudományok
06. Bölcsészettudományok > 06.03. Filozófia, etika és vallástudományok
Feltöltés dátuma: 2022. dec. 15. 12:58
Utolsó módosítás: 2022. dec. 15. 12:58
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/77907
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet