Domsa Zsófia: Saga literacy : kognitív megközelítés az irodalomtanításban. In: nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények, (1) 1. pp. 82-102. (2022)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
ncognito_2022_001_082-102.pdf Letöltés (376kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Tanulmányom a tanulási célú irodalomolvasás kontextusában olyan kognitív didaktikai szempontokat tárgyal, amelyek segítik a kevésbé avatott olvasó útját az izlandi nemzetségsagák világában. A kognitív irodalomdidaktika ezáltal a természetes olvasást és a professzionális irodalomértést közelíti egymáshoz. Az izlandi nemzetségsagákra jellemző tömör eseményleírásból hiányoznak az érzelmek, ami az emlékezeti befogadókészséget megnehezíti. A kognitív didaktikai megközelítés ennek az akadálynak a tudatában kínál olyan befogadási sémát, amelyet a hosszabb és bonyolultabb cselekményű szövegek esetében is alkalmazhat a befogadó. Magne Drangeid három perspektívát ajánl az irodalmi művek oktatásban való tárgyalásához. Az első perspektíva azt vizsgálja, hogy az olvasó hogyan navigál a szövegben, a második megfigyeli, hogy az olvasó miként egészíti ki a szövegből kapott információkat, hogy teljes világot építsen, a harmadik szempont pedig az olvasott mű elvont értelmét, metaforikus jelentéstartalmát firtatja. Tanulmányomban e három perspektíva vizsgálatának bevonásával amellett érvelek, hogy a negatív érzelmeket kiváltó mozzanatok a sagák szövegében a befogadást segítő narratív horgonyként működnek.
Mű típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények |
Dátum: | 2022 |
Kötet: | 1 |
Szám: | 1 |
ISSN: | 2939-5658 |
Oldalak: | pp. 82-102 |
Nyelv: | magyar |
Kiadó: | Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport |
Kiadás helye: | Szeged |
Befoglaló mű URL: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/77826/ |
DOI: | 10.14232/ncognito/2022.1.82-102 |
Kulcsszavak: | Irodalom tanítása - módszer |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 101-102. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar nyelven |
Szakterület: | 05. Társadalomtudományok 05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány |
Feltöltés dátuma: | 2022. dec. 20. 09:35 |
Utolsó módosítás: | 2022. dec. 20. 09:35 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/77973 |
Tétel nézet |